Den svenska producenten Otto Jettman ligger bakom artistnamnet Otto Knows .
Han slog igenom med monsterhiten Million Voices 2012, vars varma beats blev en enorm hit på dansgolven. En bra start på karriären som skulle kunna gå spikrakt framåt från ruta ett. Men Otto valde att inte släppa något, även om han spelade in massa nytt material.
”Jag tror att Million Voices kom lite för tidigt i min karriär. Även om jag är stolt över låten, hade jag själv inte mognat som producent. Jag har alltid varit väldigt kräsen hur jag vill att saker ska låta, och jag hade inte de skilsen då som producent som jag känner att jag har nu.”
Att stå med en hit i bagaget och ändå förstå att man mer hade tur med just den låten än att det var skicklighet kräver stor självinsikt. Att lita såpass mycket på sitt eget omdöme att man inte bara släpper nya låtar som inte lever upp till ens egna krav känns nästan unikt.
”Jag är jävligt glad över att jag rannsakade mig själv och inte bara flaxade iväg och gjorde musik som jag egentligen inte tyckte var så bra.”

Det var i gymnasiet som Otto fick upp ögonen för den elektroniska musiken och började DJa. Snabbt kände han att det inte var just DJ som han ville livnära sig som. Det var att producera musik. Så pengarna från sina DJ-kvällar gick istället till att bygga upp en hemmastudio för att kunna göra sina egna produktioner.
Det var i denna veva som Otto fick kontakt med Sebastian Ingrosso via hans yngre kusin Oliver .
Otto hade tidigare sett Axwell , Ingrosso, Steve Angello och Eric Prydz spela på Grodan i Stockholm. Dessa var hans stora idoler och de som inspirerat honom att börja DJa samt producera eget material. Helt plötsligt stod han med managerkontrakt med sin stora idol Ingrosso som lät honom leka loss i samma studio som Swedish House Mafia skapat sina hits i.
Det var även Ingrosso som gjorde att den då ganska okända producenten fick med sitt namn på Britney Spears singel Work Bitch från hennes album Britney Jean .
”Allt var en ren slump. Will.i.am hade kontaktat Sebastian och bad honom skicka över lite demos till Britneys kommande album som han skulle producera. Sebastian skickade då bland annat över den låten jag hade gjort. Tre månader senare kontaktade han oss och sa att han gjort Britneys nya singel på just den låten. Så det gick väldigt fort och var en kul grej.”
Otto Knows 121
-När kände du att det började lossa för dig?  

Med Parachute började saker ta form ordentligt, och sedan under året som gått har jag gjort väldigt mycket musik som ska ut nu. Det tar ju väldigt lång tid att göra musik, och sedan kan ju en låt vara klar i flera månader innan allt faller på plats med de politiska och de administrativa. 

-Du gjorde en remix på Can’t stop drinking about you med Bebe Rexha. Varför just den?  

Jag fastnade för den sejningen med Can’t stop drinking about you , så jag frågade faktiskt om jag fick göra något på den.
Vanligtvis får man ju själv frågan om man vill göra en remix, men denna gång frågade jag. 

-Det finns ändå få Otto Knows mixar där ute – har det bara blivit så eller finns det en anledning?  

När jag gör remixar är det som att göra en helt ny låt för mig. Jag tar vokalen och gör allt runtomkring, så det tar mig lika lång tid som att göra en ny låt. Även om det inte är jag rakt igenom när man gör en remix, så ger man en stor del av sig själv.
Sedan har jag varit ganska kräsen inför de remixar jag ska göra. Jag vill känna något för låten och att jag kan ta den till något ställe där det make sense. Jag har faktiskt försökt mig på en hel del remixar, men har sedan fått säga att det inte blir något med dem. 

-Vi kommer föresten att se dig på Summerburst om några veckor. Har du något knep för att få igång publiken på konserter.  

Knepet är att ha kul på scenen.
Jag tycker det är fantastiskt kul att spela här hemma i Sverige. Här är publiken fantastisk och det känns som man känner alla på något sätt för att de pratar samma språk. Det är en speciell connection som jag försöker vårda så gott jag kan och inte spela för mycket här, Jag vill att det ska kännas pirrigt varje gång.

-Berätta lite om nya singeln Next to me .  

Den gjordes från Augusti förra året. Vi skrev texten och själva ackordföljen ganska fort. Efter det tog det väldigt lång tid för mig att knäcka melodierna och allt som binder ihop låten. För mig är det viktigt att budskapet går ihop med musiken.
Förut fick man vokaler som man remixade. Nu är jag mer för att skriva musik från scratch. Det är något som fått mig att öppna en ny dörr i mitt artisteri.


-Ni gjorde en väldigt fin video till den oxå.  

Ja, vi hittade en japansk kille som är bra på jo-jo och fråga om han ville vara med i videon, och det ville han. Det blev en trevlig video som symboliserar låten, med en roligare twist. 

-Vad vet Otto?

Det är det som är hela grejen. Det är ingen som vet. Haha.
Det finns en svensk DJ som heter Özgur Can , om han kan så är det jag som vet tänkte jag.
Det är lustigt med namn. Det kan låta dumt i början, men när man sedan vuxit in i det så är det få som reflekterar över att man har ett namn som är lite udda.



Otto Knows 892
Otto Knows @
Facebook

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011