Intervju med Sarah Riedel

Being Blogged fick en pratstund med Sarah när hon befinner sig i Mölndal utanför Göteborg där hon tillsammans med Bohus Big Band repar inför en konsert de ska göra i Tyskland.

Sarah Riedel släppte i oktober det hyllade albumet Genom Natten vilken är hennes första skiva på svenska och hon är nominerad till en Grammis i kategorin Årets Folkmusik/Visa. På torsdag spelar hon på Pustervik i Göteborg.

Här kommer intervjun

Du är nominerad i Kategorin Årets Folkmusik/Visa på Grammisgalan. Hur känns det?

Det känns spännande och kul att vara nominerad i kategorin Visa. Det känns ärofullt att vara nominerad i den kategorin eftersom ordet och texten är i fokus. Min musik klingar inte traditionell visa så det känns kul att de vågar tänja på de gränserna. Sen så kan jag väl bara hoppas att de vågar ge priset till nån av oss kvinnor.

Du är ute på turné och besöker Göteborg på torsdag då du spelar på Pustervik. Kan du berätta lite om turnén?

Första konserten som vi gjorde var vi 14 personer på scen, det var en mastodontkonsert med stråkar och blås. När vi är ute på turné så är vi lite mindre sättning vilket också är jättekul tycker jag, för då får alla musiker lite större spelrum och större flexibilitet. Vi har inte varit ute och spelat så mycket innan, musiken får nytt liv när vi spelar så det känns roligt.

Kan du berätta om din senaste skiva Genom Natten?

Jag har sjungit mycket på svenska genom åren men inte skrivit på svenska själv förut. Men nu kände jag mig manad, att det var dags. Då började en lång process för att hitta mitt egna språk och uttryck. Jag har sjungit Kristina Lugn och Tranströmer innan, riktiga giganter, så det var lite en tröskel att ta sig över. Det som har varit så kul är att språket formar musiken. Det har varit stor skillnad jämfört med att ha skrivit på engelska. Det svenska språket upplever jag som mer direkt i sitt uttal och det har påverkat mig musikaliskt när jag skrivit musiken.

Från början hade jag ett koncept om att skivan skulle handla om natten. Den är både en plats för vila och oro. Mellan det mörka och det ljusa. Men sedan tog det nya vägar i skapandet. Nu när jag tittar på det lite retroaktivt så handlar det mycket om att ta nya kliv, som denna skivan var för mig. Jag fyllde 30 när jag gjorde skivan och det har påverkat mig. Tankarna kring det, att både lämna saker och våga bestämma sig för saker.

Vad inspirerar dig när du gör musik?

När jag jobbat med den här skivan har jag påverkats mycket av de politiska strömningar som varit både i Europa och Sverige den senaste tiden. Det är inte så att jag skrivit politiska texter men det är en kraft som jag hämtat därifrån och känslan av att vara en motvikt i samhället. Och musik och kultur kan vara just det för mig. Man har en möjlighet som offentlig person. Malena Ernman är ett bra exempel på en person som inte nödvändigtvis sjunger politiska sånger som som ändå är väldigt tydlig i sitt politiska ställningstagande.

Kan du berätta om ditt uppdrag som musikchef för Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm som du haft sedan hösten 2013?

På Kulturhuset i Stockholm ansvarar jag för musiken men bedriver också ett konstnärligt arbete inom ramen för den tjänsten. Det ska vara ett hus som är öppet för alla utan att sänka ribban eller göra avkall på kvalitén. Det ska inte vara en hög tröskel för att ta sig in i huset. Alla ska få ta del av kulturen, det tycker jag är jätteviktigt. Uppdraget är på 4 år och vi som får uppdraget som konstnärliga chefer bidrar genom att verka själva inom ramen för uppdraget. Det känns uppfriskande att en institution väljer att göra på det sättet. Man ska driva en rörelse framåt och det är en väldigt hjälp att jag kan vara utövande själv inom ramen för det.

Vad händer 2015?

Jag har ett projekt där jag spelar in texter av Kristina Lugn. Sen så arbetar jag på material till nya skivan med text och musik Det är lika bra att börja arbeta med en gång och jag hoppas att jag hela tiden rör mig framåt i nån riktning. Det värsta skulle vara att jag blev bekväm. Det är berikande med olika projekt och det är viktigt för mig att ha den variationen.

Har du något bra musiktips?

Jag ser mycket fram mot Ane Bruns nya skiva, har hört mycket gott om den.

Har du något favoritljud?

Vinden på Fårö.

Här får ni Sarah Riedel feat. Loney Dear och videon till Snälla snälla.

Sarah Riedel @
Facebook

Share.

Susanna heter jag och är skribent på Popmuzik. Jag älskar att snöa in på en bra låt. Oftast lyssnar jag på indiepop/rock men en bra låt är en bra låt oavsett genre. Artister som spelas flitigt i mina lurar är exempelvis Hurula, Kitok, Rhodes, Arctic Monkeys och Brian Fallon.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011