Elektronicaduon Midaircondo från Göteborg är tillbaka med nytt album. Gruppens fjärde skiva som släpps idag, heter just IV .
Midaircondo är kanske en av Sveriges bäst bevarade musikhemligheter trots att de är pionjärer i sin genre. Gruppens musik har alltid handlat om ett kompromisslöst sökande efter det egna och personliga, om att hitta friktionen mellan det vackra och det bitterljuva och om att se skönheten i det trasiga och det ofullständiga.
Midaircondo är:
Lisa Nordström – röst, basflöjt, cittra, percussion, elektronik
Lisen Rylander Löve – röst, tenorsax, kalimba, percussion, elektronik
Susanna träffade Lisa och Lisen på Svenska Grammofonstudion för en pratstund.
Här kommer intervjun.
För de som inte känner till er, vilka är ni?
Vi är en grupp som har funnits sedan 2003. Vi spelar improviserad musik och använder oss av akustiska instrument, röst och elektronik. Vi bygger upp ljudvärldar live, mycket genom loopning. Det är nog ganska svårt att genrebestämma vår musik.
Skivan IV kommer 21 januari. Hur skulle ni beskriva den?
Den är inspelad här live på Svenska Grammofonstudion under två kvällar. Vi gjorde två set per kväll och bjöd in publik för att fånga hur vi låter live. I en livesituation tvingas man att fokusera och man kan inte stå och testa och ta om utan måste köra fullt ut. Vi ville få ner den känslan och musiken på skiva.
Det blev ju väldigt mycket material, 6 timmar musik. Vi har lyssnat och lyssnat och valt ut partier och delar som skulle passa bra på skiva. Sen har vi klippt upp det till spår och mixat tillsammans med August Wanngren i Köpenhamn.
Vi släpper det som en dubbelvinyl med två extra spår i en väldigt limiterad första upplaga på 150 ex. Skivan finns också digitalt.
Den ges ut på vårt egna skivbolag, Twin Seed Recordings där vi också släppt två av Midaircondos tidigare skivor.
Alla skivor är naturligtvis olika från varandra men finns det något som skiljer sig från övriga?
Vi har haft lite olika ingångar på alla skivorna vi släppt, till exempel på Curtin Call som kom 2009 gjorde vi en större efterproduktion med fler pålägg. Det som skiljer IV från de övriga är att den är inspelad med publik och det verkligen är så här vi låter live. Vi har fått höra att vi blir mörkare och mörkare med varje album.
Vad inspirerar er när ni gör musik?
Lisa: Det är alltid en svår fråga vad man inspireras av. Jag försöker samla hela tiden. Impulser, saker man går igång på. Och att man håller sig inspirerad, det kan vara precis vad som helst, det kan lika gärna vara en promenad. Jag har aldrig tyckt att det har varit speciellt intressant att inspireras av musik i samma genre till exempel.
Lisen: Det är ofta andra saker än musik jag blir inspirerad av. För mig är det en kärlek till ljud. Det kan vara vilket ljud som helst, ett ljud som finns i vardagen. Jag kan gå igång på saker som låter snyggt. Sen inspireras vi av resor som vi gör. Vi samplar, spelar in på olika platser och använder oss av det i vår musik. Det är inte så tydligt vad det är för vi processar ljuden.
Lisa: Vi köper mycket instrument och plockar på oss grejer när vi är ute.
Så resor tycker jag alltid är väldigt inspirerande. Och sedan är det ju när man väl ställer sig och spelar, jag inspireras väldigt mycket av mitt instrument, att man sätter igång något och det triggar någonting. Så lekfullheten i själva sättet att spela tycker jag är väldigt inspirerande.
Lisen: Och vi inspireras ju av varandra. Vi har inte färdiga låtar utan vi träffas och har kanske då nåt nytt med oss. Vi börjar spela och så blir man inspirerad av varandra.
Midaircondo spelar på Göteborgs Konserthus 23 januari i konsertserien ”Popical”, där artister bjuds in att spela tillsammans med Göteborgs Symfoniker.
Kan vi berätta lite om konserten?
Lisen: Det ska bli jättespännande. Det är en kille som heter Martin Schaub som har arrangerat vår musik för åtta stråkmusiker. Och eftersom vi sällan har fasta former så har vi fått bestämma upplägget ihop med honom och nu repar vi in vår musik, det är lite annorlunda för oss som inte brukar repa på det sättet. Vi har låtskisser i bland som grund men det finns alltid improvisation med och vi bestämmer från gång till gång. En konsert bestämmer vi aldrig hur den ska vara uppbyggd.
På konserter arbetar ni med video. Hur arbetar ni med bilder, är det också genom improvisation?
Lisa: Det är jag som kör det live. Och då är det lite som längre filmer eller som loopar som jag har och spelar med live. Så det kan vara att nu är vi inne i ett förlopp och så känner jag att nu går det åt ett visst håll och då triggar jag igång en viss film. Och där har vi ju valt att låta det vara väldigt öppet och det gör att det funkar, att man inte försöker synka vissa delar utan vi håller det väldigt fritt.
När den som sitter och tittar och lyssnar lägger ihop allt så synkas det på nåt sätt ändå. Det blir som en livekomposition. Att vi inte behöver veta i stunden när saker kommer utan i stunden känna att idag i det här läget i den här musiken som blev så funkar det här.
Det kräver att man kan sitt instrument. Att man vet vad man har för filmmaterial. Att man vet vad man har för ljudmaterial. Annars hade det inte funkat. Att man kan beståndsdelarna men inte exakt var och när man lägger in det.
Hur blir det när man tar in 8 stråkar från Symfonikerna. Just eftersom ni improviserar tänker jag. Hur blir det när man tar in andra när ni improviserar?
Det blir en väldigt speciell situation. Men det fungerar väldigt bra med stråkar. Man kan lägga det ovanpå och det smälter in bra.
Det har varit en annorlunda process för Martin som arrangerar. Han brukar arrangera till klara låtar och nu har han fått ett material där exempelvis vissa ljud som finns på skivan inte finns kvar när han undrar om vi kan få till det ljudet igen. Men han vill också att det ska finnas öppna delar där vi kan improvisera fritt.
Till och med att vi kan få stråkarna att improvisera något kanske. Så att vi möts i båda världarna.
Det kommer bli väldigt maxat och pampigt. Vi tänker också att vi i konserten vill njuta lite också och vila. De är så otroligt skickliga och spelar så fint och det är fina arrangemang som bygger på vår musik.
Att göra en konsert är för oss ett väldigt hårt jobb. Sedan är det lite sorgligt att man bara gör det en gång. Det känns väldigt lyxigt att få spela med dem. Det är helt fantastiskt att det är någon som har suttit och arrangerat utefter vår musik.
Har ni något favoritljud?
Lisa : Staden.
Här kommer albumet IV
Midaircondo @
Facebook