Ibland vill inte saker gå ens väg.
Som när man stressar till bussen och ändå missar den med en hånfull stängning av dörrarna framför näsan på en, eller när man ställt klockan och man ändå vaknar för sent för att man ställde in helt fel tid.
När jag intervjuade Adele Kosman i For BDK var det en sådan dag.
Först fick vi inte tag på varandra, och när vi väl fick det och vi hade bästa flowet i samtalet, visar det sig att ljudfilen i min diktafon blivit trasig och av 20 minuters samtal fick jag bara ihop 90 sekunder.
Otroligt irriterande, speciellt när det ändå blev en så bra intervju där och då för oss.
Som tur är har mitt vanliga minne inte svikit mig helt än, så jag fick helt enkelt reparera skadan med att hämta information från mitt egna minneskort.

Adele berättade att deras debutalbum For Body Drugs & Kick’s (jupp, det är artistnamnet utskrivet) som nu släpps den 30:e Maj har varit ett väldigt fritt projekt för henne och Marcus Brroman .
De började som en grupp som gjorde så kallad drugbeat-musik. Men när båda kom fram till att det var en onödig kategorisering på deras musik, lämnade de benämningen som istället levde kvar av sig själv. Efter det har mer eller mindre varje intervju de haft involverat frågor om genreren drugbeat. Kanske var det just ordet ”drug” i ordet, som gjorde att det på något sätt blev mer spännande och intressant.
Nu är de mer en mix av genrers med betoning på elektro.
Dock var det många som ville att duon skulle ha en mer poppig inriktning från början. Både vänner och skivbolag hoppades på den där perfekta radiolåten. Men Adele och Marcus var säkra på att deras lite skeva väg var den rätta för dem.
Målet var helt enkelt att göra bra elektronisk musik med skön känsla, inte att erövra topplistorna. Något som jag personligen tror är helt rätt väg att gå.

Just den inriktningen med att inte göra uträknade hits syns tydligt på skivan.
De tre singlar gruppen släppt finns faktiskt inte ens med.
Adele förklarar att albumets helhet inte gav plats till de låtarna. De skulle sticka ut för mycket från resten, och folk har ju redan hört dem, så varför ska de då vara med?
Sådant tycker jag personligen är helrätt.
Att våga släppa en skiva utan direkta singlar är ju verkligen den nya skivbranschen i sin mest spännande form. Mer för fansen att konsumera, och mer för skivbolaget att jobba med.
Adele tyckte dock att senaste singeln What I must find var kanske deras mest kommersiella och ett försök att göra en låt som drog mer åt pophållet.
Själv tyckte jag den var helt makalöst bra, och framförallt videon var så snygg att man nästan dog.
Adele berättade att det var en plåga att spela in den dock. De hade jobbat länge på att välja ut rätt kläder och målet var att göra en stilren och snygg video, vilket de lyckades bra med. Men det var så galet kallt under inspelningen att samtidigt som de försökte se snygga och oberörda ut, fick de kämpa att inte frysa allt för mycket medan de poserade för kameran.

Första utkastet av skivan var färdigt lagom till årsskiftet, men Marcus och Adele var inte helt nöjda med det, och fortsatte att producera. Det gjorde att skivans ursprungliga 13 låtar helt plötsligt blev sju och sedan skrevs tre nya.
Duon har gjort allt från musik och sång till produktion själva, men på ett spår har de faktiskt med en gästrappare.
Still Dreaming gjorde Adele själv först en rapp, men Marcus tyckte – trots hennes entusiasm – att det kanske skulle vara någon annan som rappade.
Lotten föll på Adeles kompis Michel Dida , som bland annat gjort en del inhopp hos andra artister tidigare, samt släppt en del material på SoundCloud. En independentartist som likt For BDK är på väg upp och hela tiden behåller respekten från alla. (Bland annat kunde vi höra honom sjunga tillsammans med Adam Tensta och Ebol Daniel Adams-Rays låt Där regnbågen tar slut ).

Under sommaren nu kommer For BDK att ha några nedslag med spelningar, och jobba på nytt material samt släppa en video till Lead you home som de precis spelat in. (Som mest troligt bara ska promota albumet, och inte jobbas med som klassisk singel. Hon var i alla fall väldigt spänd på resultatet, som kommer vara helt olik de första videorna).
Adele hintar om att de skulle kunna tänka sig att släppa en ny skiva redan till höst. Men det skulle nog inte gå i god jord med skivbolaget. Så det bli kanske en singel i alla fall.
Imponerande ändå. När många andra artister släpper debutskiva som innehåller 50% redan utgivet material, så skämmer For BDK regelbundet bort oss med nytt och riktigt bra material. Det är väl det som är största skillnaden på en grupp med indietänk och en med topplistetänk.
För dem är det inte topplisteplaceringar som ska sälja en skiva, det är riktigt bra låtar.

Se videon till What I must find här:

Läs min intervju med Marcus från 2013 .

For BDK @
Facebook

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011