Shirley Clamps schlagerkarriär började som körtjej till Antique  när de framförde sitt bidrag (I Would) Die for You i Melodifestivalen 2001.
2003 var hon med för första gången som soloartist med låten Mr. Memory som dock slogs ut i sin delfinal, men som lyckades bli en dansgolvshit efter festivalen.
Det var  med Min Kärlek året därpå som Shirley slog igenom stort och tog sig via Andra Chansen till finalen i Globen där hon blev tvåa!
Nu är det dock dags för henne att göra sitt sjätte bidrag i Melodifestivalen när hon denna vecka ska framföra Burning Alive i Göteborg.

-Det är ju sjätte gången du är med nu. Du känner aldrig att det blir tråkigt?

Nej, det kan inte bli tråkigt.
Det kan inte ens bli enformigt, för den ena gången är inte den andra lik. Visst, man lär sig att fokusera på rätt saker och man får en rutin, men det är ändå väldigt olikt varje gång man går in i det.
Allt från att det är nya artister och att man alltid blir ett år äldre.
Så nej, det blir aldrig tråkigt.

-Vilket är ditt bästa minne från festivalen?

Det var när jag var med med Min Kärlek 2004.
Först när jag fick reda på att att jag gick vidare till Andra Chansen.
Det största och härligaste minnet är när jag är på Rival och gör Andra Chansen där jag och Andrés Esteche gick vidare. 
Men när jag hör hur de säger ”de två som går vidare till finalen är låt nummer ett, Min Kärlek .” Det är ju helt oslagbart, att jag ska få vara med i finalen av Melodifestivalen!
När man väl var i final kände jag mig redan som en vinnare.

-Hur kom ni på Shirley’s Änglar?

Vi hade en bra låt som vi skickade in. Sedan fick jag en idé att jag ville komma in och göra det annorlunda för min skull. Jag hade nog Destiny’s Child som referens, att bara gå in tillsammans med två brudar och bara ha kul!
Det var också när klubbmusiken började att komma brett med Swedish House Mafia , och vi kände att det skulle vara roligare att göra något som har en mer modern touch, utan att ändra sig för mycket. De andra tände jättemycket på den idén, och jag tyckte att det numret blev så jävla snyggt.
Det var Roine Söderlund som koreograferade. Så det var riktigt kul minne.
Jag vill ju inte riktigt släppa solobiten, men ändå kul att förnya sig lite.

-Berätta lite om Burning alive .

Det är en viktig låt för mig.
Den är väldigt stark låt, som har en stark andemening.
Burning alive i detta fallet är en metafor att man håller på att gå i sönder inifrån för att man är i en situation man vet att man inte bör vara för man inte mår bra av det. Men ändå har man inte förmågan att ta sig därifrån för att någon eller något har så stor makt över en. 
Det kan ju vara allt från en relation som är dålig eller att man är dum mot sig själv. Man bara vet att man inte är lycklig. 
Den är sorglig på ett sätt, men ändå hoppas jag att den ger styrka till folk att de känner lite att ”nu ska jag säga upp mig från jobbet på måndag” eller ”nu ska jag göra slut med min kille”.
Det känns skönt att få sjunga den här låten som betyder så mycket för mig.

-Var det kärlek vid första ögonkastet när du fick höra den?

Ja, melodin fastnade med en gång. Sedan var texten annorlunda, men jag kände att jag ville ändra lite för att få en annan andemening i texten.
Då kom Sharon Vaughn in och skrev en fantastisk text. Vi bröt ner låten från demon jag hörde, och behöll melodin. Sedan har vi ändrat tempo och kostym och text så den blev jag. 
Så jag har varit med och skapat den till något jag kan stå för till 100% men jag är inte någon av upphovsmännen.

-Men det är en midtempo ballad antar jag?

Tja, jo, när beatet går igång är den ganska klubbig, men den blir aldrig en glad upptempo låt.

-Vad blir det för scenframträdande?

Det kommer hända mycket på scenen utan att det är massa dansare och att jag rör mig. Men det kommer bli en fin dramaturgi i de här tre minuterna som byggs upp med ljud och bild.

-Vad ser du mest fram emot i Melodifestivalen i år?

Jag ser fram emot det skarpa läget för de tre minuterna.
När man går upp på scenen och hör klicket i in-eraret sedan presenterar jag låten för första gången för alla. Det läget är alltid kul.
Sedan är det ju inte jättekul med omröstningen. Det tycker nog ingen. Men är man med i leken får man leken tåla. Där är inte jättekul att sitta och vänta på om man gått vidare eller inte, det är skitnervöst. Men det hör ju till.

-Vad kommer hända efter Melodifestivalen?

Då ska vi jobba för att få ut min föreställning som heter Go’kväll mitt namn är Shirley Clamp på turné i Sverige.
Vi brukar köra på Mosebacke, men nu har vi vuxit ur det stället för folk får inte plats, så nu jobbar vi mycket på att vi ska komma ut i städerna på teatrar och komma folket nära.
Sedan börjar ju Talang den 24:e Februari. Då börjar de inspelade avsnitten sedan börjar livesändningarna i April.

-Finns det många talanger i Sverige?

Det finns otroligt många!
Det var nästan det jag var mest rädd för när jag tackade jag att jag trodde det inte skulle komma några bra. Vi fick riktigt bra sång och dans. Men även en hel del udda grejer som var wow!
Allt från cirkusartister till magiker som vi kanske inte ser så ofta, så det var fantastisk kvalité!

-Vilken låt tycker du varit bäst i Melodifestivalen?

Jag gillar Hallå hela pressen med Chattanooga väldigt mycket. Alltså gör om den nu i en remix eller så, för den är ju en bra låt med fyndig och rolig text.

-Slutligen skulle jag vila be om en låt som du tycker är bäst just nu till min spellista på Spotify.

Då vill jag gärna ta Pharrell Williams Happy !
Jag blir så jävla glad av den. När jag tillexempel kör bil och lyssnar på radion mungiporna bara reser sig när jag hör den. Jag kan ha haft en dålig dag sedan sitter jag och ler när jag hör den.
Otroligt vad musik kan göra med en!

Shirley Clamp sjunger som bidrag nummer fyra.
Burning alive är skriven av Bobby Ljunggren , Marcos Ubeda , Sharon Vaughn, Henrik Wikström .

http://youtu.be/wKooxLYpjH0

Shirley @
Facebook

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011