Det är dags för en debutant i bloggen.
Axel Mård kommer ursprungligen från Skaraborg, men bor sedan flera år tillbaka här i Göteborg. Han har skrivit en hel del låtar till andra artister, men nu är det dags att lägga fokus på sig själv och ställa sig bakom mikrofonen när han nu släpper singeln Ödet har ett spelproblem tillsammans med Zackarias Andersson.

Produktionen är elektronisk och härligt pulserande, med skön basgång och glittrande synthar. Med andra ord en låt som mitt synthpop-hjärta självklart gick igång på med en gång. För det är en läcker mix av vemod och dansant pop, och det hatar man ju inte. Sedan är texten verkligen lysande, så när du dansat färdigt kan du ju ge texten en mer noggrann lyssning.

Ödet har ett spelproblem handlar om att vad som helst kan hända – när som helst. Något som artisten tycker är spännande men också skräckinjagande.

Jag bad Axel berätta lite mer om sig själv och nya singeln, som du kan läsa i denna intervju.

Du kommer från Skaraborg, vad känner du är det fina med Göteborg som inflyttad och vilka är dina speciella ställen i staden där du gärna är på?

I Skaraborg jobbar vi ju mest med sjöar…så jag måste nog ändå säga havet!! Det är så enormt lyxigt att få se en riktigt bra solnedgång nere vid Saltholmen. Annars hänger jag gärna på en av alla jazzbarer!

Du har skrivit till andra artister tidigare. Vad var det som gjorde att tiden nu kändes mogen för dig att själv ställa dig bakom mikrofonen?

Jag kände att jag ville experimentera fram ett eget sound och testa vingarna lite! När man skriver till någon annan blir det ju också någon slags prestationstänk, nu får jag liksom släppa helt på det och bara skriva för att jag är kär i text och musik.

Vad skulle du säga är din personliga styrka som just låtskrivare?

Jag är lyhörd – och vill tro att jag ganska snabbt får ett bra grepp om vad andra människor vill ha och behöver! På ett sätt känner jag mig lite som en super-okvalificerad psykolog beväpnad med stabil magkänsla och humor… men jag kompenserar iallafall med att erbjuda en låt för besväret när vi är klara. De bästa låtarna skrivs när skratt och gråt får samexistera!

När började du förresten skriva musik överhuvudtaget och kände att det var något som du ville utveckla mer?

Frågar du min familj skulle de säga att jag skrev låtar om till exempel semestrande kråkor ganska tidigt – kanske vid två års ålder. Men i allt som räknas började jag skriva musik vid 14 när jag började lära mig piano! Det blev mer visuellt än mitt förstainstrument gitarr, och alla nya ackord låste upp någon slags oändlig nyfikenhet som liksom aldrig tog slut!

Vilka artister har inspirerat dig mycket genom åren och på vilket sätt?

Jag är uppvuxen på artister som Robyn, P!nk och Duffy, men också mycket schlager och en del rockinfluenser från min pappa! En salig blandning som nog gjort mig ganska mångsidig. Under tonåren gjorde jag ett rejält nedslag i popvärlden med artister som Troye Sivan och Jeremy Zucker, och just nu rör jag mig en hel del runt svenska akter som Dina Ögon och Augustine.
Låtskrivare som Thomas G:son och Max Martin har såklart också en viss legendstatus hos mig, jag har suttit många kvällar med att studera deras kataloger.

Omslag

Hur träffade du Zackarias Andersson och hur blev han en del av Ödet har ett spelproblem?

Jag hade följt Zackarias musik under en tid, och av en slump var jag där samma kväll som han körde ett gig på Yaki Da! Det var såklart en toppenspelning och ett DM senare drog en fin vänskap igång.
Ett tag senare saknade jag en andra vers på ödet och kände ända ner i tårna att han skulle vara perfekt där, så det var så det fick bli! Tårna hade rätt!

På vilket sätt kan du relatera till texten i låten från ditt egna liv, att just vad som helst kan hända i ens liv som lite födde idén till låten?

Det är så himla mycket som inte blir som man tänker sig haha… allt från utbildningsdrömmar till relationer. När jag skrev låten var den överväldigande känslan att någon högre kraft hade satsat mina ”stora framtidsplaner” på något slags lyckohjul eller en bettingsite och sen förlorat – jag kände mig väldigt dramatisk där ett tag.
Grejen med förändrade planer är ju att bättre saker kommer!! Men det var nog inte så länge sen som den insikten slog till, där och då var jag skitsur…

Var det just detta mer elektroniska och pulserande sound som var givet från början, eller hur jobbade ni fram arrangemanget i låten?

Elektroniskt och pulserande sound!! När du säger det känner jag mig lite chockad över att produktionen landade där. Tidigare produktioner till mig själv har varit så akustiska och mer soft folk/popiga liksom, men ödet krävde uppenbarligen något annat.
Jag har egentligen bara några år på nacken som producent så det är nog en naturlig process att nya sound dyker upp när låtarna uppmanar till det. Ibland känns det som att låtskrivar-Axel redan har en ganska tydlig idé om vart produktionen ska hamna och att produktions-Axel inte har så mycket att säga till om… men de två börjar bli bättre på att samarbeta!

Med första egna singeln ute, vad kan vi förvänta oss mer från dig framöver?

Jag har några låtskrivarprojekt igång så massor av sånt är påväg, men det kan också vara så att det händer fler kul artistprojektsgrejer nu i september! Det här var lite för roligt för att inte fortsätta med så håll utkik på Instagram!

Får jag får be dig om en tjänst? 
Popmuzik är en av de få musikbloggar som orkar köra vidare medan många andra lagt ner. Om du tycker vi behöver en bred svensk musikblogg som kan lyfta fram dagens och morgondagens artister samt dagligen ge dig nya musiktips, så vore det väldigt fint om du ville stötta bloggen som Patreon. Du kan antingen bli Popmuzik Liker för endast 12 kr i månaden eller Popmuzik Lover för 32 kr. Ditt bidrag gör det möjligt att fortsätta driva bloggen vidare och vara en oas för de som verkligen älskar musik. Tack.

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011