Det har gått drygt en vecka sedan Hilda Lindstedt från Lidköping debuterade med EP:n Commitment Issues. Hennes musik är inspirerad av verkliga händelser och känslor där texterna bär på en enkla och nakna rader som är lätta att ta till sig. Produktionerna blandar snyggt referenser från pop, trap och RnB för att skapa artistens alldeles egna ljudbild. Mitt emellan flytt och en begynnande sommar fångade vi Hilda på språng för att höra hur känslan är efter debuten och vad sångerskan har för planer nu när plugget är slut för sommaren.

Det har gått några dagar sedan du släppte debut-EP:n Commitment Issues hur har responsen varit? 

Den har varit jättebra! Har fått höra fina ord från både gamla bekanta, från vänner och personer jag inte känner. Superglad över den fina responsen jag fått. Nu hoppas jag bara att jag kan nå ut till en större publik som inte vet vem jag är.

Vad var det för känslor som uppstod på releasedagen för dig? 

Pirrigt, roligt, nervöst men jag kände också en lättnad och ”äntligen”-känsla att få dela med mig av musik som jag har suttit på ett tag och som jag verkligen tycker representerar mig och min musik. 

Ditt sound beskrivs som “Amerikansk pop på svenska” varför tror du att lyssnarna väljer att benämna den så? 

Det är en producentkompis till mig som myntat begreppet och jag har väl fortsatt beskriva mig så för att jag tycker det stämmer in väl, men jag vet inte om lyssnare tycker det. Det jag fått höra av andra är att jag låter som en blandning av Molly Sandén och Astrid S, vilket jag blir glad för då det är stora inspirationer till mig. Jag tror det som gör att det inte känns som typisk svensk pop är att jag inspireras mycket av melodier som inte är på svenska och att jag inte alltid tar den första bästa melodin som känns naturlig i svenska språket. Sen tror jag att det förstärks mer av att produktionerna är mer elektroniska än mycket svensk pop idag. 

Vad inspirerar dig gällande sound, artister och text och hur har du översatt det till din egen musik? 

Jag älskar melankoli och atmosfäriska ljudbilder så det tenderar att vara en del i det mesta jag gör. Jag tror det är för att jag själv blir mer berörd av den typen av musik och därför connectar till det mycket själv.  Artister jag inspireras av är som sagt Molly Sandén och Astrid S, de har jag inspirerats mycket av i många år.  Nyare inspirationskällor är bland annat CXLOE (Australiensisk up and coming artist). Hon har ett supercoolt sound tycker jag och gillar att hon ofta har hookiga låtar men med spännande melodispråk och texten är alltid välgenomtänkt hela vägen. Snygga moderna produktioner också. En annan nyfunnen inspirationskälla är norsk musik. För drygt ett år sen hittade jag Ramón som är en ny, men stor artist i Norge. Han skriver superbra texter tycker jag och återigen är det ett melodispråk jag imponeras av. Via Ramon har jag även börjat lyssna på mycket annan norsk pop och har inga planer på att sluta. Jag har insett att norrmännen är extremt duktiga på den melankoli och smärta jag tycker om och berörs mycket av.

Det alla dessa artister (och jag) har gemensamt är att budskapet är i centrum och för mig är det även superviktigt med en röd tråd i texten genom hela låten. Jag lägger också mycket stor vikt i att melodierna lyfter och förstärker orden och budskapet. Jag skriver sällan med metaforer utan jag tycker om att texten är vardaglig, naken och relatable. För mig finns det något fint och rått i att skriva precis så som jag och min målgrupp pratar eller tänker. Jag vill tro att texten lättare når lyssnaren då. Generellt gillar jag när det finns en genuinitet i allt. Både att texten känns självupplevd eller övertygande, att sången inte är en “kolla vad jag kan sjunga” utan där text, musik, sång och budskap lyfter varandra så att den som lyssnar får känna maximalt. När det kommer till musiken tenderar jag att tycka om mer molliga ackordsföljder. Älskar RnB-iga stämmor/körpaket och tycker om trapinslag i trumbeatet.

Om du öppnar spotify och kollar på sökhistoriken, vem är din senaste sökta artist och varför? 

Senaste är Hanna Ferm. Jag fick upp reklam från Tiktok på en vers från en ny låt med melodier jag gillade. Så jag sökte upp henne och lyssnade på Undantag som släpptes idag.

Hur har arbetet med EP:n sett ut om du i korta drag skulle återge processen? 

Egentligen fanns inte en supertydlig plan att det just skulle bli en EP utan jag tänkte löst att jag ju släppt några singlar så det kanske skulle passa snart när jag har ny musik. Sen tänkte jag att det kanske kunde göra det lättare att hitta fler låtar från mig om man hittar en om de ligger på en och samma EP. 

Sen blev det så att jag lyckades skriva Blundar, Aldrig jag, Commitment issues och Önska de va vi under två-tre månaders tid och insåg att det kunde bli en EP helt plötsligt. Av dom låtarna var det egentligen bara Aldrig jag som var menat att bli skriven till mitt artistprojekt innan vi satte oss i studion. Alla låtar på EP:n är skapade på/via SIM/Dreamhill/Musikmakara och några var skrivna helt utan tanke på mitt projekt men jag skrevs om mina känslor och upplevelser och några gjordes då om till mig. Commitment issues skrevs på ett skolcamp i Oslo med två norska killar. När vi kom till studion sa dom “har du artistprojekt, vi vill skriva något som det kan bli något av” och så klickade vi musikaliskt och det blev en helt fantastisk artist-session.

Vad har det betytt för din personliga utveckling att skriva dessa låtar?

Alla låtarna är inspirerade av känslor eller händelser jag själv har gått igenom (några inspirerade och utvecklade, några 100% sanningsenliga) så dom betyder alla mycket för mig på olika sätt. Det har blivit ett sätt att skriva av sig och bearbeta känslor eller en hjälp att se annorlunda på en situation ibland, så det har nog betytt mer än jag ibland tänker att det gör. Till exempel har “Aldrig jag” blivit en slags upprättelse där jag får slänga ut min egen upplevelse när jag fått distans till en relation som jag inte då förstod var så fel som när jag ser tillbaka på den nu. Den hjälper mig med att försöka hitta tillbaka till att jag är bra som jag är igen trots att jag fortfarande är ärrad från relationen (som jag sjunger om i låten). 

Hur kom det sig att det blev titeln Commitment issues och vad symboliserar den för dig? 

Eftersom jag skriver om självupplevda saker och är i en ålder och plats i livet där relationer av olika slag har varit en stor del av mitt liv har det blivit att alla låtarna handlar om olika slags relationer och svårigheter och problem kring det. Så på så sätt kände jag att den titeln förklarade och var lite målande för att summera alla låtar på EP:n. Sen är det även för att jag tror Commitment issues är låten på EP:n som kommer uppskattas mest bland flest personer. Jag tror den är mer lättsmält oavsett vad man gillar medan andra låtar kanske hänger mer på tycke och smak. Men det är också spännande det där för jag har fått meddelanden om vilka olika favoriter några bekanta har och det är inte en och samma låt.

Vad vill du att lyssnarna ska känna när de hör den här EP:n? 

De flesta låtarna handlar om hur jobbigt det kan vara med känslor och relationer ibland, även om vissa är mer åt det positiva hållet. Så jag hoppas väl inte att man ska känna igen sig men samtidigt tror jag det är saker som många har gått igenom på nått sätt och därför kan relatera till. För dom hoppas jag att den kan bringa tröst och en känsla av att inte vara ensam och att det finns hopp om att ta sig igenom det jobbiga. Jag hoppas man känner sig stärkt av låtarna och att dom med lite mer attityd kan ge en confidence boost. Jag har redan fått responsen att flera känner igen sig och blir berörda och det är superfint att höra och har startat djupa konversationer om ämnet i låtarna. På de brukar jag svara “tråkigt att du relaterar men fint att den fick dig att känna, tack och förlåt” – liksom För dom yngre lyssnarna hoppas jag kunna vara en förebild och som en storasyster med fina råd.

Varför debuterar du på just svenska, är det ett medvetet val eller föll det sig så bara?

Jag började skriva mina egna låtar när jag var 12 år, då var det på engelska men runt 2016 skrev jag en låt på svenska för att testa och insåg att jag tyckte det var mycket roligare och fick mig att känna mycket mer. Jag skriver fortfarande mycket på engelska till andra och så, men jag känner att jag har ett tydligare ID och har mer att komma med på svenska. Jag gillar utmaningen att skriva om känslor utan att det låter klyschigt och töntigt eftersom man inte kommer undan det lika lätt på svenska som man gör på engelska. Sen även att jag tror majoriteten svenskar lyssnar mer på texten då. Sen kom svensk pop-explosionen något/några år senare och då kändes det ju rätt att fortsätta. Till mig själv har det känts självklart sen jag “upptäckte svenskan” men jag har lite tankar på att det hade kunnat vara en rolig grej i framtiden att göra  features eller ha ett alias på engelska. Men det tar jag när det kommer.

Foto: Marielle Erickson

Fokussingeln Commitment issues är EP:ns titelspår, vad handlar låten om och hur den till? 

Som sagt hade SIM ett camp i Oslo tillsammans med “Høyskolen Kristiania”. Vi slumpades ihop till grupper och jag hamnade med Sivert och André som då “inte ville skriva en till låt som läggs på hög i katalogen utan en låt som gick att pitcha, som det kan bli något av” och frågade om jag hade artistprojekt. Jag svarade: “eeh ja det har jag, fast det är på svenska”. Jag visade lite andra låtar och referenslåtar från inspirationskällor och dom var supersugna på att testa. Jag berättade då att jag gick igenom en sak som jag vill skriva av mig om och att jag har skrivit ner en titel som jag tycker vore nice att kalla den, Commitment issues. Jag testsjöng en melodi till titeln och det är mer eller mindre den hooken vi har idag. Jag förklarade hela situationen om mitt så kallade “situation ship” och hur personen jag varit SOM tillsammans med under ett år fortfarande inte ville bli ett par på riktigt för att personen blivit ärrad och är rädd för att gå in i en ny relation pga tidigare upplevelser. Alltså att personen har “commitment issues”. Så jag sjunger om hur vi är som att vi är tillsammans och att jag vill ha allt som personen är förutom personens commitment issues. Senaste månaderna har begreppet “Situationships” blivit en trend på tiktok vilket tyvärr tyder på att nog ganska många kan relatera till låten, men då hoppas jag den kan hjälpa dom.

Låten släpps lagom till sommaren, vilka element måste en potentiell “sommarplåga” innehålla enligt dig? 

Svår fråga att svara på i ord, det är mer en känsla, men för mig handlar det nog om att föreställa sig att åka bil med neddragna rutor med solen på väg ner en varm sommarkväll, funkar den då? Hehe.

Det jag tror känns somrigt med Commitment issues är den stora, men lättsmälta, atmosfäriska refrängen men som är hookig och lätt att sjunga med i samtidigt som den har det här melankoliska och emotionella som gör att man vill skriksjunga med i bilen. Men den är ändå så pass lättlyssnad att den funkar i bakgrunden på picknicken eller i lurarna vid poolen/straden/på berget.

I nuläget pluggar du på DMG education och har dessförinnan varit på SIM vid musikmakarna. Vad tar du med dig för erfarenheter från dina utbildningar in i artisteriet?

Från SIM är det absolut att hitta sitt eget ID i låtskrivandet och vad jag gillar till mig ,vad som funkar till andra och lära känna sig själv och vad man behöver för att kunna vara kreativ dag in och dag ut. Sen såklart alla fantastiska duktiga människor jag lärt känna, fått hänga och skriva med.

Från DMG är det återigen fantastiska människor och att tänka mer med ett business mindset. Jag tror det är viktigt att kunna distansera sig lite från sin kreativa och känslomässiga koppling till musiken för att kunna ta bra genomtänkta beslut i sin karriär, framförallt om man kör independent. Sen tycker jag som personn att branschen är superintressant så jag tar in allt som en disksvamp och ser fram emot år två och praktik efter sommaren!

I sommar går flytten till Stockholm från Umeå, vad är känslan över flytten och varför väljer du att röra dig nedåt i landet? 

Ja! Äntligen! Jag kommer från början från Lidköping och flyttade till Norrland och Örnsköldsvik för låtskrivarskolor och hade tänkt Stockholm efter det. Men sen blev jag kvar för att jag träffade min sambo som är från Umeå och han har pluggat och haft bra jobb här och jag har pluggat första året på DMG som är på distans. Men nu är även han redo för Stockholm så vi flyttar tillsammans och jag kan äntligen sätta mig i studion igen och börja nätverka mer i branschen. Jag är supertaggad och glad att komma till vänner och närmare min familj som jag bott alldeles för många timmar ifrån sen jag tog studenten. Umeå är fantastiskt men jag är taggad och redo att ta mig an musikbranschen! 

Hur ser sommaren ut för dig? Kan vi se dig spela någonstans i närtid? 

Som sagt är det flytt och även mycket annat som händer i sommar, men JA! Den 19 augusti ska jag spela på Lindholmsfestivalen Göteborg som hålls av Chalmersstudenter. Vi får se om jag hinner få in något mer gig i sommar men annars är nästa plan att inviga Stockholm i höst när vi landat där.

Avslutande fråga, vad betyder musik och möjligheten att uttrycka sig musikaliskt för dig?

Ännu en gång en stor och svår fråga. Musik har alltid varit väldigt närvarande i mitt liv så jag har svårt att föreställa mig ett liv utan. Musik ger mig mer ljus i livet. Det får mig alltid att må bättre, antingen för att det gör mig peppad, får mig att gråta med i något jobbigt jag går igenom eller för att jag terapeutiskt kan få ur mig det jag känner. Och det är väl just det jag vill kunna vara med att bidra till för andra. Musik är fantastiskt. Det är som kärlek, det finns där och känns varmt, det förgyller alla delar av livet. Att också ha möjligheten och friheten att få uttrycka sig kreativt på det sättet är något jag inte tar för givet och jag är så glad att jag testade att skriva min första egna låt för 11 år sen. Jag undrar faktiskt vad jag hade gjort eller pluggat till idag om jag inte hade provat det då.

På releasedagen hade jag ett releasegig som jag varit nervös och stressad över. Jag hade inte sjungit live sedan innan pandemin och har aldrig tidigare haft ett renodlat “Här är jag, Hilda som artist”-gig innan. Så jag var otroligt nervös över hur det här skulle gå, men så fort jag började soundchecka kände jag verkligen hur mycket jag saknat scenen och hur jag känner mig som fisken i vattnet. Jag sa efter giget att jag blev påmind om att “jag kan ju det här!” Vilket är rimligt eftersom jag sjungit och stått på scenen hela mitt liv. Jag tycker att sjunga live och vara artist är superkul men jag har sen några år tillbaka ändå sagt att om jag skulle behöva välja mellan att endast skriva musik eller att endast vara artist är det ett självklart val att vara låtskrivare. Som tur är kan man ju vara båda, men det som betyder mest och får mig att må bra och utvecklas som person är att få sätta ord på och skapa musik i studion med andra. Men jag hoppas såklart kunna få göra båda och att jag får jobba i och vara med och förändra musikbranschen till den fantastiska plats jag vill och vet att den skulle kunna bli.

Hilda Lindstedt

Share.

Artist (Astian), låtskrivare och deltidsskribent. Men framförallt musikälskare och här för att lyfta andra artister.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011