Efter fem tysta år är så äntligen Tobias Isakssons musikprojekt Nite Flights tillbaka. Nya singeln heter Holy Motors och bjuder oss på riktigt skön och bra elektropop. Låten är uppbyggd med en klassisk New Order-basgång och OMD-synthar. Älskar ju detta! Men så är jag ju lite svag för instrumentallåtar med stark melodi och just denna typ av retrokänsla.
Jag bad Tobias berätta mer om sitt mer nattliga projekt och nya låten som du kan läsa i denna intervju.
Vad skulle du säga är skillnaden mellan Azure Blue och Night Flights.
Azure Blue är främst vokalmusik och Nite Flights instrumentalmusik. Jag säger främst pga några undantag. Azure Blue har en del stämningsbyggande intron, mellanspel och outros och några Nite Flights har sång. Men då har jag oftast byggt sången på loopar jag sjungit in själv eller fått skickat till mig av Erik aka The Land Below. Tanken var att jag inte skulle sjunga själv alls i Nite Flights men jag har råkat bryta den regeln. Tidigare var Nite Flights mer dansmusik. Space disco och någon form av alternativ electronica men nu är jag mer inne på soundtrack-vibbar och en form av synthwave möter New Order och Morricone.
Hur och när vet du att en låt är mer ämnad åt det ena eller andra projektet?
Oftast har jag jobbat på de olika projekten helt separat. Men för mig är det ganska tydlig skillnad eftersom Azure Blue är poplåtar med tydliga traditionella låtstrukturer med vers och refräng osv. Fast de här två albumen är krångligt nog uttalat syskonplattor för de hör ihop på flera sätt. De tacklar samma tid som präglats av en hel del existentiella grubblerier, pandemi-oro och klimatångest.
Nu har det iof varit lite tyst om just Nite Flights sedan 2017. Vad har orsakat denna paus och när kände du att det var dags att damma av projektet igen?
Jag har från början inte tänkt att Nite Flights skulle ha en master plan, det var något jag gjorde för orden tog slut efter min andra Azure Blue-platta och jag var väldigt inspirerad av Lindstrøms platta Smalhans och annan space disco vid den tiden och jag skulle utveckla mitt eget producerande utan att ta in det svåraste elementet i en mix – sång. Men jag ville också göra olika konstnärliga samarbeten som blev till utställningar med Rasmus Wingårdh och Slobodan Zivic och massa snygga sleeves av Alexander Palmestål och min långtida samarbetspartner Viktor Blomstergren. Nite Flights var väl också lite ett försök att få till lite större DJ-set. Men för några år sedan slutade jag spela skivor så då blev det lite naturligt med en paus för Nite Flights. Jag har jobbat på lite annan musik som inte kunnat spelas in ännu pga pandmin men för ett tag sen blev jag sugen på att spela synth igen och nu när jag inte spelar skivor längre så är det härligt att göra Nite Flights till en fri kreativ plats för mig och mina synthar.
Kommande albumet heter Silent Spring och är inspirerat av klimatkrisen. Hur tänker du på klimatet och vad gör du för att göra skillnad?
Älskar att frågan kommer med ansvar! Jag har pluggat en kurs i humanekologi under mina år vid universitetet så jag kan en del om hållbar utveckling. Sen har jag i många år mest åkt kollektivt, källsorterat, pantat allt som går att panta, aldrig skräpat ner. Jag hatar skräp i naturen speciellt plast och glas så jag plockar en del efter andra mm. Under pandemin blev jag dessvärre bilägare och det är just det Holy motors handlar om. Att vi dyrkar våra bilar för den frihet de ger oss som vår tids heliga kor även om vi vet att de förstör miljön. Men även om jag vill göra vad jag kan för att påminna om klimatkrisen är det inte en moraliserande platta. Det är en ordlös reflektion där jag också ser mina egna brister. Azure Blue är inne i en självreflekterande period så där åker Nite Flights med på tåget. Man måste se sin egen skugga. Och jobba på sitt ekologiska fotavtryck.
Första singeln ut är den OMD- / New Order-doftande Holy Motors som var kärlek vid första lyssningen för min del. Berätta om tankarna runt låten.
Jag skrev och spelade in den i sin första version på en timme. Det var en omedelbar melodi som kom till mig efter en tydlig idé om att spela Peter Hook-bas så jag drog in trummor och bas och satte en struktur. Sen hade jag köpt en plugin-version av en analog AVA flanger från 70-talet som jag ville testa och den lät grymt direkt. Sen har jag i vanlig ordning pillat ganska mycket på ljuden men det är en fartfylld låt som gjordes så blixtsnabbt att den är mer primitiv än genomtänkt. Sen tycker jag titeln passar perfekt och jag är väldigt förtjust i samplingen jag hittade om Rachel Carson som skev Silent Spring och är albumets hjälte.
Hur arbetade du fram Holy Motors?
Jag råkade svara på det i frågan ovan men det var inte så mycket arbete, den bara kom till mig sen spelade jag in den direkt. Sen kom lite extra finlir och jag letade upp samplingen och la den på plats. Sen kom jag på titeln så var allt på banan. Lite mer tweakande, massa slutmixar som vanligt för man blir så petig och sen mastrar alltid Håkan Åkesson. Han körde förutom analoga kompressorer och analog EQ spåret genom riktigt tape så det är lite extra varmt och skönt att lyssna på slutversionen.
Vad hoppas du folk ska känna när de hör låten?
Det är svårt att svara på men jag hoppas så klart att de tycker den är grym och gillar energin i melodin. Kanske kan någon spela den på ett dansgolv. Men jag tycker det är lika fett om någon kör den på ett spinningpass eller en joggingrunda. Dekadens eller renlevnad. Man väljer själv!
Hur ser den närmaste framtiden ut för Nite Flights?
Jag har redan nästa singel mastrad och klar och halva plattan nästan helt färdig så jag tänkte släppa en singel till och jobba vidare så får vi hoppas att albumet kommer i höst tillsammans med nya Azure Blue. Jag har inväntat inspiration att färdigställa låtar längre det här varvet. Pluggat ljud och musikteori, skaffat nya synthar, pedaler, mikrofoner och plugins, vuxit som producent och förhoppningsvis som människa de här åren. Nu är det dags att bekänna färg. Men jag sätter som vanligt alla marker på rött!