Med imponerande förmåga att sammanföra vistradition med pop är Natalie Lindh äntligen tillbaka med första singeln för 2022. Den här gången heter låten Du Bara Flyr och presenterar en organisk produktion med lysande melodispråk. Det står ännu en gång klart att denna lovande artist har potential att ta hela Sverige med storm. Med tanke på kontinuiteten i kommande släpp lär det här bli namnet att hålla koll på i år, kom ihåg vart ni hörde det först! Strax innan släppet hörde vi av oss till Natalie för att få höra mer om den aktuella låten men även ta steget in i hennes musikaliska värld.
Det har gått en tid sedan du släppte musik, vad har hänt sedan vi hörde från dig sist?
Det har verkligen hänt en hel del. Vi har framförallt skapat massa ny musik och laddat inför det här året med en tydlig plan. Resterande del av året kommer jag släppa singlar kontinuerligt och Du Bara Flyr kändes som en självklar låt att följa upp med efter Ett Svin. Egentligen skrevs Du Bara Flyr redan för två år sedan och är ”äldst” i min katalog av musik. Men för mig är det så viktigt att få fram råheten i det jag skapar och jag nöjer mig inte förrän det blir som jag vill. Därför har vi jobbat stenhårt med detta på den aktuella singeln, men även kommande musiken. Det känns äntligen som jag hittat en röd tråd och känsla i mitt uttryck som är genomgående, även om de individuella låtarna rent melodiskt och textmässigt kan skilja sig åt är Natalie Lindhs ID där. Något som är otroligt viktigt för mig oavsett vilken musik jag konsumerar och lyssnar på. Jag vill känna mig berörd när jag sjunger en låt och vill att andra ska blir berörda när jag sjunger den.
På sociala medier har du varit tydlig med att det är en overklig känsla varje gång du släpper musik. Vad är känslan i kroppen just nu?
Det är jättepirrigt! Vilket samtidigt är en lyxig känsla att ha för då vet man att det betyder otroligt mycket. Min förhoppning är att det alltid ska kännas såhär för det är en så tydlig indikation på att musik är vad jag vill göra i livet. Jag är så grymt taggad på att få visa upp mer av det vi skapat och hoppas att det kommer vara uppskattad hos lyssnarna att få ha i öronen.
Hur hoppas du att musiken ska mottas? Du vill att folk ska känna något när de lyssnar på din musik. Men vad är förhoppningen med den här låten?
Min förhoppning är att lyssnaren ska känna och fräst exakt vad jag pratar om i texten. Att man varit på samma ställe men lyckats ta sig därifrån till en mer kontrollerad och mindre trasig plats. Just igenkänningsfaktorn tror jag är väldigt stor i låten. Utgår jag ifrån mig själv får musik en helt annan betydelse när den också bär på något djupare, är betydelsefull och starkt.
Berätta lite om den aktuella singeln Du Bara Flyr, vad handlar den om?
Låtens inspiration är hämtad från perioder ur mitt liv där jag känt mig trasig inuti, men ändå gjort allt i in makt för att inte känna något. Ett destruktivt beteende som exempelvis kan ha inneburit att man varit ute varenda helg fast man vet att man inte borde. Stått i ett hav av människor för att glömma sin problem eller stannat på klubben till stängningen eftersom man vet att man ändå inte har något att komma hem till. På så sätt symboliserar singeln känslan av att fortsätta springa utan någon målsättning för att hitta till sig själv.
Var titeln Du Bara Flyr given från början?
Faktiskt inte! Från början hette låten Corazon. Det finns nämligen en mening i låten där jag direktöversatt från spanska sjunger ”jag tar sönder mitt hjärta”. Från början var det självklart att låten skulle heta Corazon för att den faktiskt handlar om att ta sönder sig själv och sitt hjärta. Men när spelat upp låten i olika sammanhang sa folk alltid: ”Spela Du Bara Flyr”. Vilket vi därinne förstod var en mer naturlig referens för lyssnaren och gjorde att vi tänkte om. Just de tre orden du bara flyr säger faktiskt väldigt mycket och kan definieras på olika sätt beroende på vem som lyssnar. Därav blev det slutligen den titeln.
Till något helt annat, jag hör lite Oasis, Sally Can Wait i refrängen stämmer det?
Det har du helt rätt i. Melodiskt är det mycket inspiration från Oasis, som faktiskt är en av mina stora idoler. Melodislingan kändes omedelbart klockren när vi skrev låten och det kändes perfekt att låna lite från deras låt.
Och det tycker jag bara är rätt. Det är minst lika viktigt med en igenkänningsfaktor i musiken.
Absolut, jag tror att det är viktigt att finna inspiration från andras melodiska språk, jag inspireras av allt jag ser och hör runtom mig. Att låta sig inspirera av andra är en jätteviktig del av artisteriet där man sedan kan föra med sig det in i sitt eget uttryck.
Kommer du ihåg hur känslan i studion var den dagen ni skrev Du Bara Flyr?
Jag minns definitivt känslan. Vi satt i studion i tolv timmar då vi inte kunde sluta skriva. Låten är som tidigare nämnt bland de första vi skrev tillsammans jag, Anton och Martin även kallad ”den olidliga trion”. På många sätt öppnade Du Bara Flyr upp Pandoras ask och var första gången alla tre kände att vi kunde skapa otroligt bra musik. Därav har den även betytt väldigt mycket för mitt artistprojekt men även oss tre på ett personligt och musikaliskt plan.
Vad var det som gjorde att det tog lite tid att släppa just den här låten?
Jag är nog lite av en perfektionists och har varit rädd att släppa låten för att den ska vara så perfekt som möjligt. Något som gjort att jag varit ambivalent i om den ska komma ut under vintern, våren eller sommaren. Du Bara Flyr är min lilla bebis och jag har verkligen vårdat den försiktigt och haft en önskan om att den ska bli så bra om möjligt. Men tidsmässigt känns det verkligen inget annat än självklart att låten släp nu. För mig är Du Bara Flyr en liten pärla som ligger och väntat på att bli sedd och hörd, så det är en otrolig känsla att folk äntligen ska få höra den.
Jag gillar verkligen att låten slutar så pass avskalat med alla stämmor hur tänkte ni där?
Vad glad jag blir att du säger det! Vi har verkligen försökt hålla det så avskalat som möjligt och haft en ambition om att man ska landa lite i slutet. Samtidigt som det ska kännas naket och skört, vilket är den centrala känna för hela låten. Slutet representerar på det sättet att man står där med någon annan, men egentligen inte vill.
Har produktionen och formen varit densamma hela tiden?
Ja det har varit exakt den här formen hela tiden. Därefter har vi bara putsat på små detaljer.
Ditt sound andas svensk ljuv vispop. Hur har du kommit fram till att det är så det ska låta, har det alltid varit självklart för dig?
Nej det har inte alls varit självklart. När vi i den olidliga trion suttit ner och spånat ihop har den viktigaste funderingen varit på vad för typ av musik vi vill skapa ihop. Något vi enades om tidigt var dock att det kulle gå mot just visor. Jag personligen får väldigt mycket inspiration från Cornelis Vreeswijk, Monica Zetterlund, Lisa Ekdahl och Lisa Nilsson. De har alla en förmåga att berätta ärliga historier genom sin musik. Något som gör att det både finns en igenkänning och att lyssnarna kan ta emot budkapet lättare. Därav ville jag att även min musik skulle bära på en stark berättelse och saga. Med det sagt satte vi själva formen för berättandet och texterna snabbt men ljudbilden har vi jobbat fram successivt med utgångspunkt i vad vi gillar. Att vi därtill insett att vispop inte får samma utrymme i populärmusiken längre gör att min önskan med Natalie Lindh är att ta tillbaka den.
Din röst påminner mig precis som du nämner om Monica Zetterlund och andas lyx och pondus. Du har nämnt några musikaliska inspirationskällor, men har du ännu fler förutom de du redan nämnt?
Jag lyssnar på det flesta genrer faktiskt, men när det kommer till mig själv och vad jag berörs av så är det specifikt de artisterna jag redan nämnt.
Har du alltid haft en fascination för svensk vispop?
Alltid! Jag är uppvuxen med den typen av musik, jag har gått bland annat Stefan Andersson och mängder av andra trubadurer runt hela Sverige med min familj.
När du ändå är inne på uppväxt vart kommer du ifrån och vad har du ifrån för musikalisk bakgrund?
Jag kommer från Torslanda och är uppvuxen med musik omkring mig. Oavsett om vi åkte till Marsstrand med båten eller satte oss i bilen till Ulricehamn har min familj tagit sig till ställen där det funnits trubadurer. Musiken har därigenom varit vår gemensamma samlingspunkt. Särkilt för min mamma som är väldigt musikintresserad. Hon fick för sig att hon skulle börja spela trumpet för två år sedan och kan det flytande nu, bara en sån sak! För att sammanfatta så har musik verkligen varit en stor del av min uppväxt och lagt grunden för mitt artisteri idag.
Det känns som du även har ett stort mått melankoli i din musik skulle du säga att det stämmer och är det en genomgående tråd?
Ja, det skulle jag ändå säga. Det finns en allvarsam ton i visor och det är också något som återfinns min musik. Berättandet är ofta dramatiskt och landar i antingen någonting fint eller fult.
Det känns som att poesi och text är centrala delar i ditt artisteri. Hur viktigt är text för dig i din musik?
Jag skulle säga att text och musik är som yin och yang. När jag skapar musik skriver jag ofta texten utifrån att jag får en känsla av en viss produktion eller ljud. Först efter att den känna infunnit sig kan jag sätta mig och skriva. Något som alltid resulterar i att texten blir lika viktig och central som det elementet som väckte inspirationen, alltså jämnvikt eller yin och yang. För att jag sk kunna skriva text måste alltså någonting väckas till liv för att jag ska kunna ansluta till min kreativa källa.
Vad betyder musik och möjligheten att uttrycka sig musikaliskt för dig?
Otroligt mycket. Nästan så pass mycket att ord inte riktigt räcker till. Jag har haft stor scenskräck undermitt liv och har absolut en del kvar att jobba på när det gäller att känna mig trygg på en scen eller i studion. Tidigare har jag haft mycket prestation kopplat till sång vilket gjort att jag blivit begränsad i mitt uttryck. Men nu är det så skönt att ha landat i en musikalisk trygghet där jag känner mig fri och kan låta mig själv utvecklas. Därigenom betyder musik väldigt mycket även för min personliga utveckling. Det känns fantastisk att jag äntligen tillåter mig själv att njuta av att göra musik för så har jag inte riktigt känt innan.
Vilken härlig känsla att landa i för dig som person att du kommit till det stället i livet…
Ja, det känns väldigt bra! Alldeles för länge har det känts som att jag suttit i passagerarsätet, men nu kör jag äntligen bilen.
Om vi skiftar fokus till art-work så håller du dig till illustrerade bilder. Berätta hur konceptet vuxit fram och hur har tankarna gått kring detta?
Jag funderade länge på hur jag ville lägga upp det visuella. För mig är det väldigt viktigt att även skapa ett starkt ID igenom bilder och presentera Natalie Lindh visuellt stark. Därför började jag söka runt lite på olika konstnärer och hittade jag tillslut Frida från Karlstad. Jag kom ganska snabbt på idén att jag ville skapa en målning till varje låt jag släpper. Så efter lite kreativt brainstormade kom vi fram till att varje singel skulle ha ett eget kvinnligt ansikte och på så sätt representera olika skepnader. Något som även kunde användas på min merch och kläder för att sammanföra konsten med musiken och föreviga varje låt. Det är en väldigt kul gåva till mina fans att de vet att varje ny låt presenterar ett nytt konstverk om de kan samla på.
Häftigt! Förra singeln hette ju Ett Svin och där tryckte du också upp kläder vet jag. Men du myntade även begreppet ”dina små svin” när du pratade om dina fans. Ett spännande smeknamn ändå, hur har det vuxit fram?
Haha, bra fråga Jag tror det handlade om att responsen på Ett Svin var så pass stark och att många kunde förlika sig och även inse att de är svin. Jag har väl också valt att identifierat mig själv som ett svin många gånger i livet och tror lite att vi alla någonstans bär på ett svin inom oss. Att jag och mina fans kallar varandra för det blir därför en känsla av samhörighet om för oss närmare.
Du har verkligen skapat dig en liten klan av anhängare då…
Ja eller hur och jag vet att jag trivs bäst bland dessa människor för jag är själv lite av ett svin på gott och ont.
Du hade även en releasefest förra året på Abba-museet. Vad minns du starkast från den kvällen?
Jag får fortfarande euforiska rus när jag tänker på den kvällen. Det var verkligen en av de sjukaste kvällarna i mitt liv. Det jag blev mest tagen av var stunden på scenen tillsamman med mitt fanatiska band omringad av hundra vänner som sjöng med i varenda ord av mina låtar. Även folk som aldrig hört musiken tidigare hoppade på och det blev en stor allsång. Den känslan var otrolig, det kändes som jag stod på ett stup och tänkte ”nu ska jag hoppa” men blev fångad av allas kärlek. Det kändes aldrig som att jag stod där själv och sjöng utan att vi sjöng tillsammans.
Din musik släpps independent, har du lust att kort återge hur ni jobbar?
Det är en resa i sig att jobba som independentartist, vi gör allting själva från omslag till musikvideos och låtar. Martin är otrolig när det kommer till hur jag ska synas och hur vi ska lägga upp releaser och presentera den röda tråden utåt sett. Men som sagt det är mycket jobb, men samtidigt känner jag mig tacksam för att vi har 100% kontroll över allt vi gör. Det är bara våra tankar och viljor som tas hänsyn till vilket för mig som så pass ny som artist möjliggör en känna av konstnärlig frihet. Kommer någon in och petar i detta nu hade det aldrig känts bra för min del. Därför är jag är så tacksam för mitt lilla team den olidliga trion.
Varför blev det den olidliga trion som blev smeknamnet?
Det går mellan den olidliga trion och den olydiga trion, det beror lite på när du träffar oss. Vi har en tendens att stänga in oss och i studion mängder av timmar och varje gång vi jobbar händer det någonting. Alla som kommit förbi studion när vi skrivit säger att det är som att gå in i Alice i underlandet där gränser inte längre existerar. Just att vara olydiga eller olidliga är det som utmärker oss, vi inte följer inte några mallar utan skapar grejer vi tror på tillsammans.
Om du ska spå in i framtiden, vart ser du din karriär om tre till fem år?
Jag hoppas och önskar att jag får jobba ännu mer med musiken och har möjlighet att sätta upp stora spelningar med mycket folk. Min önskan är att min musik ska nå ut till en bred och etablerad skara fans. Målet är helt klart att hålla på med detta på heltid även som independentartist.
Vad händer härnäst under 2022?
Massa mer musik, nu släpps Du Bara Flyr. Därefter får ni vänta ungefär två månader på nästa singel Kvinna Leva. Och därefter lika lång tid igen för ytterligare en låt. Vi kommer alltså hålla på såhär ett tag framöver. Sedan är tanken att i höst eller framåt vintern ge ut en EP och kanske addera något bonus-track.
Då har du ett spännande 2022 framför dig.
Verkligen det här kommer bli ett speciellt år!
Händer det något kul på releasedagen?
Den olidliga trion ska ses och fira in dagen och bara njuta. Men inte planerat något specifikt utan mer äta och dricka gott och fira att vår lilla bebis är ute.
En avslutande fråga, vad är det bästa tipset kan ge andra musiker som vill hålla på med musik på heltid?
För att det ska vara möjligt att uttrycka sig musikaliskt måste man vara antingen tillsammans med personer som väcker det kreativa i en eller som får en att pusha sig längre. Vill man skapa musik måste man hitta åtminstone en människa som fyller den funktionen och får en att gå in en kreativ zon. På sikt även skaffa sig någon form av team som får en att fortsätta våga och testa. Hade någon sagt det till mig tidigare hade jag nog inte jag valt fel personer eller varit med i talangtävlingar för att försöka hitta min väg. Det finns så mycket bättre tillvägagångssätt som gör att man utvecklas snabbare om man finner personer som vill se en blomstra och bli allt och lite till.