Martin Edvardsson och hans Dear Martin är äntligen tillbaka! Det var ju 2009 som vi senast hörde något med honom i form av debutalbumet The Dearest som föregicks av EP:n This is Wrong 2007.

Idag släpper Dear Martin singeln So much for the World, som då är första smakprovet från artistens kommande EP Out of the Woods som släpps senare i år.
Jag satte mig ner med artisten så han kunde berätta lite mer för oss.

Du släppte Dearest 2009, sedan blev det väldigt tyst. Vad gjorde att du inte släppte något efter det?

-Det är många orsaker. Det ska vara mycket som stämmer för att man ska släppa något. Man ska ha material som man känner sig nöjd med. Man ska ha en producent som brinner för det man gör. Man vill ha en plan.
Visst, jag skulle kunna släppa saker pö om pö, men jag ville samla ihop allt och det tog tid.
Sedan är det så att jag är en väldigt lat och bekväm person, samtidigt som jag är lite rädd för resultatet. Så ju längre man skjuter på det så har man det framför sig. Sedan gick bara tiden.

När du skapar låtar, hur kommer de till?

-Förut var det texten först. Nu har det bytts, så nu är det alltid att jag börjar med harmonier. Att hitta någon slags känsla i ackordföljer.
Jag är inte så bunden till en genre. Utan mest att skriva bra låtar. Att hitta kombinationen av melodi och text. Att det finns ett innehåll. Jag är ganska noga med vad jag sjunger. Speciellt i och med att jag sjunger på engelska, så är det viktigt att ord och nyanser blir rätt. Jag sjunger tillexempel aldrig ordet babe.
Jag försöker få det jag gör till något klubbigt, men det bli aldrig det. Men i mitt huvud vill jag dit, haha. Eller så blir det något mer quirky pop.

Hur känner du att du som artist utvecklats under dessa år?

-Jag hoppas att jag blivit mindre spretig. Att jag blivit bättre på att skriva. Det är där jag vill utvecklas.
Men även rent röstmässigt. Jag sjunger även i ett annat band, som är mer ett live-, cover-, funkband. Där måste jag sjunga på ett helt annat sätt och ha helt annan teknik för att ens höras.
Så även om jag inte sjunger på samma sätt i Dear Martin-sammanhang så är ändå rösten superviktig.
Det är mycket mer stämning i Dear Martin, medan det andra är mycket mer teknik.

Pressbild

Hur är att det släppa musik nu, mot sist?

-Det är också lite ett skäl till att jag inte släppt. Hur ska man göra och vad blir bra liksom? Det som är positivt är att det är ganska enkelt.
Detta med strömningstjänster har ju gjort att allt är lika aktuellt, om det så är från förra veckan eller förra århundradet. Allt finns ju där med samma värde. Det tycker jag är en positiv sak.
Nu när man inte har en fysisk produkt är det lite mer svårgreppat vad man gör egentligen. Var har jag musiken? Det är ju en viss känsla att kunna hålla musiken i handen. Men samtidigt är det ju själva musiken som spelar roll.

Berätta om nya singeln. Hur började arbetet med den?

-En del av de låtar som jag tänkte ge ut nu och som kommer att bli en EP i slutet av året är väldigt gamla. Andra är mer nyskrivna. Denna är någonstans mitt emellan. Flera år sedan visserligen.
Jag har haft med mig den och jag har inte velat pilla för mycket i den. För jag tycker det är något av det bästa jag skrivit.
Den är ganska mycket i den formen jag skrev från början. Sedan har den självklart förändrats lite efter att producenten Tobias lagt sina händer på den.
Men jag hade ordnat ett hus på franska rivieran med utsikt över havet. Samtidigt mot allt detta fanns den fula verkligheten med motorvägar och höga murar. En hård verklighet som bara tar för sig och krockar med detta vackra när man bygger stora byggnader. Det är lite natur mot mänsklig framfart. Så på ett sätt ett inlägg i klimatdebatten, absolut. Men kraschen mellan det vackra och giriga.

Är klimatfrågan något som är viktig för sig överlag?

-Det skulle jag säga. Jag har extrem klimatångest. Det är tråkigt att prata om det, men det finns där hela tiden. Jag vet inte riktigt hur man ska ta sig fram i det, vad man kan göra och inte göra. Men jag försöker så gott jag kan att göra bra val. Samtidigt reser jag en del i mitt jobb. Så det är svårt att veta vad man kan och inte kan göra. Så då skriver man en låt, haha.

Hade du någon musik medan du gjorde denna låt som inspirerade dig i arbetet, eller var det just budskapet som var det viktiga?

-Jag försöker alltid utgå från mig själv och kan inte vara någon jag inte är. Utan jag försöker hitta ett värdigt uttryck. Jag sneglar inte på 19-åringar, utan kanske mer åt säg, Brian Ferry. Mest att jag kan framföra denna på ett snyggt och värdigt sätt. Gärna i en vit kavaj.
Sedan vill jag ha dessa vackra harmonier och en text som pratar om andra saker.

Var det ett medvetet val att åka till franska rivieran eller vad du väl där och då började du skriva?

-Det var ett medvetet val att åka dit.

Hur påverkades skapandeprocessen av att faktist åka bort?

-Att jag fick just de här intrycken av den här platsen.
Det är ganska ofta som jag sitter på olika platser och skriver. När jag väl går in i min bubbla så är jag inte så påverkad av var jag sitter. Utan mer var jag är mentalt än fysiskt.

Pressbild

Hur kom samarbetet med producenten Tobias Kampe Flygare till?

-Det var via en gammal bekant som heter Emanuel Danneman. Det var ett år sedan som vi var ute och han frågade om vi skulle ge ut lite av mina grejer och se var vi hamnade. Så han presenterade mig för Tobias.

Hur har ert samarbete funkat?

-Jätteovanligt för mig.
Jag har inte suttit bakom honom och mikromanagerat, så det har varit hemskt, haha.
Jag brukar ju sitta med producenter och man gör saker tillsammans. Här har det varit Covid, så mycket skicka saker fram och tillbaka. Det har påverkat att det tagit längre tid än vanligt. Men Tobias är jättebra och supermusikalisk.

Titeln Out of the Woods. Är det så det känns nu?

-Ja, haha!
Det är en av låtarna faktiskt. Det var den låten jag kände jag träffade rätt och ville att den skulle sätta tonen för EP:n på något vis. Nu kommer den förmodligen bli nästa singel.

Vad kan vi förvänta oss av EP:n?

-Låtarna har olika karaktärer. Lite olika stories med olika arr. Det mycket tack vare Tobias, som är duktig på att hitta en låts identitet.

Förutom att släppa EP. Något mer du ser fram emot under året?

-Nu har det ju öppnats upp och gör det möjligt att ses igen. Så det vore ju jättekul att få till någon spelning. Inget är bokat, men jag går och planerar för att ha en spelning och det vore jättekul!

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011