Troye Sivan bearbetar främst uppbrottet med pojkvännen på EP:n In a dream och ger oss än en gång träffsäkra poplåtar som befäster honom som en av vår tids starkaste artister.
Det är äntligen dags för Troye Sivan att följa upp albumet Bloom från 2018. Ni vet, albumet med låtar som My my my och Dance to this tillsammans med Ariana Grande.
In A Dream paketeras i EP-formatet och är främst ett samarbete med Oscar Görres som står som både låtskrivare samt producent på EP:ns fem av sex låtar. Låtar som formats av senaste perioden av Troyes liv som bland annat inneburit ett uppbrott med pojkvännen Jacob Bixenman, kroppskomplex och Covid-19 (EP:n var nästan färdig innan hela världen stängdes ner).
Jag var väl aldrig helt såld på första singeln Take yourself home som också inleder EP:n. Tyckte den började bra, men tyckte att den mer klubbiga avslutet kändes mest… konstigt. Det skav och jag var lite rädd att den annars så melodiske Sivan hade blivit allt för influerad av Charli XCX som verkar tycka att melodier är för mesar. Men som tur var blev jag snabbt motbevisad med den lysande singeln Easy. Som med sitt glittrande 80-talspop verkligen fångade mig. Speciellt stycket ”this house is on fire, woo!” är så lysande att jag bli lycklig varje gång. Jag kan verkligen se Troye skaka i hela kroppen med ena handen över ena örat och skjuta ut ordet i bästa Samuel Herring-stil. (Ja, Troye är fortfarande högst på listan över artister som borde bokas till Way Out West). Samma med den lysande Rager teenager! med känslorna på utsidan och leva ut livet som om man vore 18 igen. Den där känslan som så gärna dyker upp efter ett uppbrott och man ska ”minsann visa att man har ett andrahandsvärde”.
Jag imponeras alltid över hur väl Troye sätter ord på känslor och livet i sina låtar. De är pricksäkra och han lyckas alltid få musiken att kännas så vemodig tack vare sin röst, även i upptempolåtarna. Det slår mig verkligen varje gång jag lyssnar på honom, hur väl han balanserar mellan lycka och vemod. Hur han vågar sjunga on att vilja ha ett one-night-sex med en hunk som är ”allt jag inte är” fysiskt på låten Stud. Eller hur han berättar hur förhållandet definitivt är slut och det finns inget mer att säga på låten In a dream, men ändå är personen i Troyes drömmar. Känslor som sliter sönder en, samtidigt som vi andra får dansa till 80-talsproduktionen.