Var det en musikal som behövdes göras, så var det en med musik av Håkan Hellström. När musikalproduktioner blir allt dyrare är det där, likt filmen, viktigt att satsa på säkra kort. Det är inte för inte som snart vartenda Disney-film blivit musikal, eller hits av artister som Queen, Elton John eller för den delen ABBA fått stå till grund för olika musikaler. Funkade låtarna på topplistan, funkar de för att dra in publiken till teatern. Varför göra nytt när man dra in pengar på något som någon redan gjort?
När Göteborg nu ska fira 400 år som stad 2021, sätter Göteborgsoperan upp Kärlek Skonar Ingen, en musikal baserad på låtar av Håkan Hellström. Något liknande gjordes ju för några år sedan, när man 2013 satte upp filmen Känn Ingen Sorg, som då också baserades på Håkans musik. Men det jag saknade i den filmen var de härliga musikalnumren, som bara infann sig i Nu kan du få mig så lätt-scenen. Annars var det mer en film med lite musik i.
Nu verkar det som författaren Mirja Unge och regissören Victoria Brattström tillsammans med Simon Ljungman och till viss mån Håkan själv byggt en riktig musikal efter låtarna som utspelar sig under ett dygn i Göteborg.
Jag är som sagt all in på hela idén. Att låta Håkans låtar ligga i grund för musiken och berättandet i en musikal var ju hans låtar nästan skapta för redan från dag ett. De är ju alla små historier i sig, så att föra över dem till en musikalscen känns som ett naturligt steg.
Det jag ännu mer hoppas på är att vi med detta kanske äntligen vågar gräva mer i vår egna låtskatt som vi faktiskt har här i Sverige.
Att göra en musikal baserad på låtarna av Kent känns som ett givet steg efter Hellström. Det ser ju på papperet både mörkare och mer intressant ut i mina ögon. En resa igenom tonårsångest och fantastisk popmusik.
Tomas Ledin gör ju succé på bio just nu, och självklart ska den succén formas om till en teaterversion.
Vad har vi mer?
GES The Musical. Ängeln i rummet, en musikal efter Eva Dahlgrens låtar. Sommartider – Gyllene Tider-musikalen. Hon gör mig galen – Ulf Lundell-musikalen. Kärleken är evig – den romantiska Lena Philipsson-musikalen.
Tja, ni fattar. Kanske inte att det ska gå inflation i musikaler efter svenska artister, men jag tror att vi ändå har några popmusikaler framför oss som borde göras. Som sagt, vi har en ganska stor låtskatt i Sverige, och den borde vi absolut jobba mer med. En Hellström-musikal är helt klart ett steg i rätt väg.