Den 20 september intar Namelle Fryshusets i Stockholm för sin karriärs största konsert. En kväll hon själv säger kommer bli ”väldigt speciell” för både henne och hennes fans. Sedan 2018 har artisten släppt musik och idag befinner hon sig på en plats med fullkomlig artistisk frihet och vetskapen om vad hon vill och är påväg. Med den självsäkerheten släpps nu debutalbumet High On Human. En samling låtar som utforskar dejtandets olika stadier från första träffen till ett känslomässigt avslut. Med karismatiska melodier och hookiga produktioner tar Namelle sin självklara plats i popvärlden. Tio låtar förflytta hennes från ”lovande” till fullfjädrad popstjärna redo att erövra en helt ny publik.

Favoriter Apple Music

Popmuzik möter artisten några dagar efter release – på en plats där hon fått ta in alla intryck.

Ditt debutalbum är ute! Om du bara får lov att beskriva allt som pågår i kroppen med tre ord, vilka skulle det vara? 

Glädje, pirr och förhoppning.

Det har gått några dagar sedan release, hur har responsen varit? 

Jag har fått så mycket fina meddelanden och kommentarer om albumet, både in person och på sociala medier. Flera personer har hört av sig och berättat vilka deras favoritlåtar är och det är alltid så spännande att höra! 

Hur föddes idén till albumet och vad handlar High on Human om för dig?

Efter att ha släppt tre stycken EP’s så kändes det som att det var dags för mitt första album. När vi började med albumet så var jag lite småkär i en kille som jag precis hade börjat dejta, och albumet speglar mycket av den tiden, och alla känslor som jag gick igenom från början till slutet av den relationen.  

Du har släppt flertalet singlar och EPs tidigare, vad var det som gjorde att du kände att det var ”rätt i tid” att släppa ett album nu?  

Haha, ja det var faktiskt min bästa vän Jolina Elísh som övertygade mig. Jag pratade hela tiden om att jag skulle göra EP 4 och hon tyckte helt enkelt att det var dags för mig att ta nästa steg. Jag är väldigt glad över att hon pushade mig till det! 

Foto: Emma Oldin

Varför blev det titeln High on Human?

Vid återkommande tillfällen har jag suttit i låtskrivarsessions och blivit erbjuden weed, mushrooms eller andra droger. Många i den kreativa branschen hävdar att det gör det lättare för dem att “nå sin inre kreativitet” och det känns som att det normaliseras mer och mer. Jag håller mig gärna borta från allt sånt och tanken med titeln High on Human är att man lika väl kan få glädje och highs av relationer, snarare än andra substanser. 

Berätta lite om inspirationen bakom omslaget till albumet, har det någon koppling till albumets tema? 

Tanken med omslaget är att det färgglada fluffiga ska hinta om vad lyssnaren har att förvänta sig av musiken, men också av mig som artist – pop couture. Min vision framåt är att dra mitt artisteri ännu mer åt det hållet. I en tid när mycket musik och visuals är mörkt och deppigt så vill jag att mina fans ska veta att de kan vända sig till mig och min musik om de vill bli på bättre humör!

Albumet har föregåtts av ett flertal singlar där varje låt haft individuella visuella koncept. Vem har du jobbat med för att ta fram dessa visuella koncept och hur har arbetet bakom sett ut? 

Som independent artist så är det jag som spånat och spånat för att ta fram alla de olika koncepten för respektive låt. Jag har projektlett samtliga fotograferingar, med allt vad det innebär från att scouta location, göra moodboards till att fixa outfits och se till att slutresultatet blir vad jag förväntat mig. Jag har som tur är, haft möjlighet att bolla tankar och idéer med min närmsta krets och under fotograferingarna haft väldigt bra team med mig som hjälpt mig göra mina visioner till verklighet. 

Om jag räknar rätt så har det släppts sju singlar. Har du haft någon speciell tanke kring vilken låt som släpps när om ja, i så fall varför?

Samtliga låtar har lite olika känsla, så för mig kändes det faktiskt väldigt självklart vilken låt som skulle släppas när. Good kisser släpptes redan förra våren eftersom den var så somrig, och Collector kändes verkligen som en januari-låt i sitt ljudlandskap. 

Är det någon låt på albumet som varit mer utmanande att skriva eller har en annan emotionell tyngd för dig personligen? I så fall vilken och varför. 

Skrivarprocessen kändes väldigt självklar då jag hade en så tydlig storyline. Jag känner mig dock lite extra sårbar i Wherever in the world för att det gjorde så ont i hjärtat när jag skrev den och för att det är den första låten som jag producerat själv.  

Soundmässigt håller du dig i feel-good pop med tydliga hookar och ett karakteristiskt ID. Hur har du tänkt med sound på denna platta och hur skulle du själv beskriva ditt ljudmässiga uttryck? 

Jag älskar feel-good pop med tydliga hookar, så jag blir väldigt glad att du säger det! Det kommer som sagt bara bli mer och mer av det framöver. Jag har tidigare släppt en del mörkare låtar, klubbigare låtar och det här albumet är tänkt att vara en övergång från det gamla till det nya. Jag brukar beskriva mitt sound som electro-pop med glimten i ögat!

Singeln Marathon var en av mina favoriter på grund av sin lekfulla produktion. Hur såg skapandeprocessen ut för den låten?

2022 tog jag examen från Musikmakarna i Örnsköldsvik, och ett år därefter fick jag åka tillbaka dit för ett låtskrivarcamp tillägnat mig. Så samtliga studenter skrev låtar till mig under två dagar, utifrån min brief och mina referenser, vilket var otroligt kul och lyxigt. En av grupperna gjorde en demo som då hette Don’t wanna know som jag älskade! Jag och Jolina Elísh skrev sedan om texten, gjorde lite små ändringar här och där och voila så hade vi låten Marathon

Har det funnits några tydliga inspiratörer i form av andra artister eller genrer för detta album? I så fall vem/vilka och varför?

Jag lyssnar på så otroligt mycket musik hela tiden och letar ständigt efter nya bra artister. Givetvis har jag några favoriter som jag hela tiden går tillbaka till; Elderbrook, Rudimental, Léon, Holly Humberstone, Jon Bellion, men jag tror att jag framförallt hittar olika ljudlandskap som jag också vill befinna mig i. 

I skrivande stund har du uppnått 10 miljoner streams och din mest spelade låt Salt N Pepper 2,2. Vad har den här låten inneburit för din karriär? 

Salt N Pepper har känts så speciell för mig redan från dag 1 då vi skrev den. Jag skrev den till min bästa vän och jag minns vad fint det var att spela upp den för henne. Att låten sen skulle få så otrolig spridning och uppskattning bland mina fans hade jag ingen aning om – det blev verkligen en bonus och det känns alltid lite extra i hjärtat när jag spelar den live. 

Foto: Jolina Elísh

Om du blickar tillbaka till ditt första släpp Got No Time (2018) hur känner du att du vuxit som artist sedan dess? 

Man måste börja någonstans haha! På den tiden kunde jag absolut ingenting om produktion, och jag hade bara tur att jag jobbade med talangfulle Anton Nessvi som hade tålamod att experimentera med olika ljudbilder för att få mig att förstå vad jag gillade och inte. Jag har såklart utvecklats mycket som låtskrivare, men även rent visuellt och stilmässigt så vet jag ju mer nu vad jag gillar och hur jag vill profilera mig.

Tittar vi på dina sociala medier känns mode som ett starkt intresse för dig. Berätta, hur har det intresset vuxit fram och vad betyder kläder för dig? 

Mode har alltid varit ett intresse för mig även om jag egentligen inte insåg hur mycket jag älskade det förrän jag för tre år sedan lärde känna en person som kunde allt om fashion och som tog mig an som sin lärjunge. Jag hade så många frågor och jag slukade all information som gick att få tag på. Nu vet jag hur jag ska använda kläder för att förstärka vad jag vill säga med mina låtar, mina uppträdanden och hur jag ska klä mig i olika sammanhang för att trivas och känna mig självsäker.

Det är viktigt att njuta av nuet och förbli där för att fira sina framgångar. Som artist är det dock lätt att hamna i tankar om framtiden och istället fokusera på ”nästa sak”. Hur förhåller du dig till framtiden och den inre stressen om att prestera som artist? 

Jag trodde jag skulle bli superstjärna när jag var 18 haha, men nu är jag 28 och har precis släppt mitt första album och har med åren hittat ett annat lugn i mitt sätt att jobba med musiken. Nu vet jag att det handlar om att göra en produkt som jag är stolt över och kan också tack vare all erfarenhet känna mig trygg i mina beslut och vara noggrann med vilka uppdrag jag tackar ja till. 

I höst har du din första stora spelning i Fryshuset, Stockholm. Vad kan vi förvänta oss från spelningen och hur känns det att sätta upp sin första stora spelning? 

Konserten på Fryshuset kommer att vara den hittills största spelningen jag någonsin gjort, så givetvis känns det väldigt pirrigt! Jag projektleder även detta på egen hand, med hjälp av mina musiker såklart, och det är en fantastisk känsla att äntligen få göra en show helt på våra villkor. En show där vi får visa vad vi går för, både musikaliskt men även med ljus och visuals. Det kommer bli en väldigt speciell kväll!

Värmen ligger framför oss, hur ser Namelles sommar ut?

Midsommar firas i Småland hos min familj och sen åker jag till Tyskland för en spelning. I juli ska jag ha en del sessions, resa till Paris och njuta av solen. Augusti bjuder på Copenhagen Fashion Week! 

Öppna Spotify och kolla på din spelade låt, vilken är det och varför valde du att lyssna på just den låten? 

Feeling –  Billie Marten. Jag hittade den på någon morgon-spellista på Spotify för några veckor sen och nu har jag blivit besatt. Den sätter verkligen tonen för en bra dag, så nu börjar jag varje dag med att lyssna på den. 

Avslutande fråga. Om du hade fått ge ett råd till nya artister som försöker slå sig fram i musikbranschen, vilket hade det varit? 

Samla på dig så mycket kunskap du kan, låt saker och ting ta tid, nätverka och lita på din intuition. Det blev visst fyra råd, men det är verkligen viktiga saker att komma ihåg för en hållbar karriär. 

Om du uppskattar att läsa om ny musik i bloggen, får du gärna stötta arbetet med Popmuzik som Patreon. Det hjälper en oberoende musikblogg otroligt mycket om du har möjlighet att bidra som Popmuzik Liker med 12 kr i månaden eller som Popmuzik Lover med 32 kr. Ditt bidrag gör det möjligt att driva bloggen vidare som en bred och nyfiken musikblogg där du dagligen kan få nya musiktips varvat med intervjuer och recensioner, samt att det faktiskt hjälper artister om de har en plattform som de kan nå ut med sin musik på. Tack för ditt stöd. 

Artist (Astian), låtskrivare och deltidsskribent. Men framförallt musikälskare och här för att lyfta andra artister.

Leave A Reply

KONSERTKALENDER - GÖTEBORG

Kommande evenemang

Spellistor

MER POPMUZIK SOM PATREON

Nu när Popmuzik inte längre finns på Facebook, får du gärna följa bloggen på Patreon.
Där kan du som medlem få uppdateringar om nya inlägg i bloggen, läsa krönikor, rösta i roliga omröstningar och vara med i diskussionen om ny popmusik. Du kan bli medlem helt gratis, eller om du vill kan du även stötta bloggen med några kronor i månaden som Popmuzik Liker eller Popmuzik Lover. Vi ses på Patreon

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011