Bromander är tillbaka för att följa upp albumet Skarabé från 2022. Just nu jobbar den åländska artisten mot EP:n De Blindas Stad som släpps under våren nästa år. Först ut från EP:n är titelspåret som du kan upptäcka här i bloggen.

De blindas stad bjuder oss på härligt medryckande indiepop med bra driv i gitarren och taktfasta trummor. Arrangemanget gör låten till en perfekt bilkörarlåt när landskapet rusar fram utanför vindrutorna och man spelar musiken på hög volym.

Staden som Bromander sjunger om är i sig fiktiv, men det kan i sig vara vilken stad som helst. Vilken stad tänker du på när du hör låten?

Om singeln berättar Bromander:

“Jag kan ibland känna mig lite som den enögde mannen som besjungs i låten. Jag kommer från en liten plats i Östersjön och vet inte exakt riktigt vart jag hamnat. Hemma får man vara kung, det är annorlunda när man kommer ut i världen.”

Jag skickade över en knippe intervjufrågor till Bromander, som du kan läsa här nedan.

Hur var känslan efter att du släppte albumet Skarabé i fjol? 

Jag kände mig dränerad. Efter att releasen av min andra skiva Underströmmar blivit lite saboterad av pandemins intrång ville jag följa upp med något ännu mer ambitiöst. Skrivandet av Skarabé blev en ganska minutiös historia där jag tog in musiker under processen som hjälpte mig arrangera låtarna innan vi sen gick in i studio. Och allt gick relativt fort. Jag minns att jag sa till mig själv att om det inte händer något nu så kanske det är dags att packa ihop drömmen. Jag hade bland annat någon idé om att jag kanske kunde cykla runt i villaområden och undervisa i poplåtssnickeri istället. En dåres tankar. 

När började du arbeta på låtarna på kommande EP:n De Blindas Stad? 

Jag började faktiskt jobba med några av låtarna till De Blindas Stad innan Skarabé kom ut. Jag försöker skriva hela tiden så att jag alltid har något i gång liksom.

Foto: Ollie Nordh

Har arbetet med låtarna skiljt sig något mot det du gjort tidigare? 

Omständigheterna har skiljt sig åt ganska mycket. Alla tidigare skivor jag gjort har varit drivna av en väldig ambition och målmedvetenhet. De här nya låtarna är inte alls så. När Konie (Martin Ehrencrona) tog mig under sin vinge var jag väldigt vilsen. Jag har bara skrivit för att överleva och han har hjälpt mig att rikta kreativiteten lite. Hjälpt mig utforska mera abstrakta sidor av mitt skrivande också tror jag. Själva inspelnings-processen har också varit lite mera experimentell, där vi suttit i studion och adderat och subtraherat saker.  

Hur kom du i kontakt med producenten Martin Ehrencrona och hur har ert samarbete varit under arbetet med låtarna? 

Jag och min dåvarande producent hade bokat tre dagar i Studio Rymden för att spela in Skarabé. De fick förhinder och Martin ställde generöst upp med sin Studio Cobra. Verkligen i grevens tid. Vi började göra lite låtar ihop efter det. Han har utmanat mig mycket som låtskrivare under arbetet med nya EP:n, tvingat mig ur invanda mönster och sånt. Det har varit sjukt kul och enormt lärorikt för mig. 

Lite nyfiken på din modellkarriär. Hur hamnade du där och hur länge höll du på? 

Efter gymnasiet på Åland flyttade jag till Stockholm och gick på konstskola. Andra året kopplade rektorn ihop mig med en liten svensk modeagentur. En vecka senare stod jag utanför Pradas kontor i Italien, de ville se mig. Åren därpå gjorde jag modeveckorna där nere i Paris och Milano. Jag har fått träffa många intressanta människor i den svängen, det är en annorlunda värld. Det händer att telefonen fortfarande ringer ibland, men då är det mest här i Sverige. 

Är modellbranschen så smutsig som ryktet säger? Hur blev till exempel du behandlad av agenter och fotografer under din tid som modell?

Jag har träffat modeller som berättat om tvivelaktiga möten med castingagenter och modeskapare, det där finns ju överallt känns det som, men jag har aldrig blivit särskilt dåligt behandlad av någon i branschen. Jag kanske haft tur. Det närmsta var väl precis i början – det var någon svensk fotograf som ville ha mig kvar efter en plåtning och ville ta lite extra bilder ”för portfolion” där jag skulle vara halvnaken och insmord i rapsolja minns jag. Jag visste inte riktigt hur jag skulle säga nej då. Det var jävligt märkligt. 

Vilket modelljobb är du mest stolt över som du gjort? 

Det känns svårt att vara stolt över någon specifik plåtning – man är ju bara ett face typ och det är andra som gör det kreativa tänkandet, men det finns definitivt plåtningar som sticker ut. En gång fick jag fotografera i en av Mick Jaggers villor på Ibiza till exempel.

Vad skulle du säga var det positiva och det du tar med dig från din tid som modell? 

Jag fick rätt tidigt klara mig själv i en jävligt främmande värld, det tror jag var bra. Erfarenheten ruskade om mitt liv på ett sätt som jag aldrig hade kunnat förutspå, jag tror till exempel inte att jag hamnat in på musiken på riktigt om det inte vore för den där vurpan. Jag är också glad över människorna jag fått lära känna. 

Foto: Ollie Nordh

Åter till musiken. Hur var låtskrivarprocessen av låten De blindas stad. Hur gick den från idé till färdig låt så att säga? 

Just den låten höll vi på med länge. Den föregicks också av andra låtar jag skrev som hade liknande tänk. Jag och Konie spelade in en demo först där vi pysslade runt med formen. Sen tog jag den till bandet som kom in och lade grunden. Efter det var det mycket experimenterande för att få till den rätta känslan och atmosfären. Den gick igenom många versioner helt enkelt. 

Var det någon musik som inspirerade dig under arbetet med låten? 

Jag hade någon cocktail av Bruce Springsteen och Bryan Adams i huvudet först när jag skrev den. Allt eftersom fick det där bredbenta ge vika för en mera mystisk atmosfär. Vi började kika på låtar som Red Eyes av War on Drugs istället. Men jag ville ha kvar lite av ursprungstanken i introt och refrängerna. Jag tycker kontrasterna blev oerhört fina till sist.

Skulle du säga att det är en singel som representerar de andra låtarna och soundet på EP:n? 

Ja och nej. Det är en EP som tydligt håller ihop när man lyssnar på den rakt igenom, men varje låt bär helt klart på en egen värld och ett eget sväng. Jag skulle säga att samtliga låtar kompletterar varandra väldigt bra på De Blindas Stad. 

Vad kommer hända för dig under hösten? 

Det stora är att få släppa mera av musiken från EP:n och att spela live så mycket som möjligt. Men jag vet inte riktigt vad som kommer hända heller om jag ska vara helt ärlig. Allting ligger rätt öppet. Det är lite läskigt och samtidigt oerhört skönt. 

Bromander

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011