I juli släppte Fourth Daughter den pulserande och fullkomligt lysande EP:n HYPERREAL. Ljudbilden för oss till ett soniskt universum långt bortom det vardagliga och försätter lyssnaren i en behaglig trans. Artisten spås en lysande framtid och har redan lyfts av flertalet spellistor och BBC radio hemma i England. Här kan ni ta del av sångerskans egna ord om sin debut-EP.

Det har gått drygt en vecka sedan du släppte HYPERREAL EP:n, hur har responsen varit?

Responsen har varit fantastisk. Det har varit så häftigt att se så många människor lyssna på saker som jag har jobbat med så länge. Att se mina låtar i Fresh Finds/Fresh Finds Dance på Spotify och ett gäng Apple Music-spellistor var också så coolt.

Singeln Take the fall är mitt absoluta favoritspår och fick stöd av bland annat BBC Radio 1. Hur var det att höra din musik på radio och vad har det betytt för dig?

Det är alltid så häftigt att höra min musik på radio. Jag vet inte hur jag ska beskriva det men det låter alltid så annorlunda på radio och gör att låten känns mer verklig.

Kan du kort beskriva den kreativa processen (kronologiskt) för att göra denna EP?

De flesta låtarna började som små demos som jag gjorde i min hemmastudio. Jag lade några beats, syntar, bas och sång på dem och tog sedan projekten in i studion med en producent för att avsluta låtarna. Detta gjordes i Edinburgh i Lost Oscillation-studion med Dave Lloyd eller Fergus Cook där de båda killarna samarbetade på olika spår med mig. Jag tog sedan hela den färdiga EP:n vidare till Paul Whalley i London som gjorde ytterligare produktion på alla låtarna och hjälpte till att göra den till en sammanhållen samling låtar. Sedan kom Lee Smith från Greenmount studios in i projektet för att mixa EP:n och till sist skickades den vidare till Robin Schmidt som mastrade allt. Det var så viktigt för mig under hela processen vem jag valde att samarbeta med för att göra det så bra som möjligt och även för att få rätt personer som helt och hållet förstod vad visionen var. I slutändan kunde jag inte ha bett om ett bättre team av människor.

Vilken låt blev klar först och har den format EP:n på något sätt?

Den första låten som skrevs och avslutades var den sista låten på EP:n, Should have told you. Den formade EP:n eftersom det var den första av en grupp låtar jag skrev 2020 och den stakade ut ritningen för alla som följde utan att jag ens insåg det då.

Kommer du ihåg om det var en speciell punkt när du bestämde dig för att göra den här EP:n?

Jag tror att när jag var i London i studion med Paul Whalley när han gjorde tillägget av produktion på alla låtarna, då kände jag att jag verkligen ”jag gör detta”. Det är nog det speciella ögonblicket som sticker ut eftersom låtarna började låta som en samling som gick ihop och jag hade förädlat dem fram till den punkten så det var coolt att ta ett steg tillbaka och bara putsa upp dem .

Vad inspirerade dig när du skapade de här låtarna?

Jag antar att jag bara blir inspirerad av händelser i verkligheten eller saker jag kommer att se hända i framtiden eller till och med det undermedvetna. Ibland kan jag bara börja skriva för att sen inse ”ahhh det var vad det handlade om” och det är vanligtvis något som har hänt i vardagen.

Ljudbilden andas minst sagt drömsk mörk synth-pop, en otroligt läcker ljudbild. Men hur kom du fram till att det är så du ska låta som artist?

Jag tror att det bara händer naturligt. Det drömmande mörka ljudet kommer från de frodiga synthpad-ljuden och jag har alltid dragits till dem. Jag bestämde mig för att jag ville para ihop den typen av syntar med dansbeats och tunga basljud, vilket var mer av en medveten slutsats om hur jag skulle låta. Så syntharna är helt och hållet från min egen estetik och ljud som jag gillar.

Skulle du säga att det finns ett enande tema för EP:n och i så fall vad?

Ja, absolut! EP:n fick titeln HYPERREAL eftersom det fanns ett löpande tema för alla låtarna där jag har överanalyserat saker till den minsta detalj, faktiskt till den grad att jag inte kan räkna ut vad som är sant och vad som inte är det. Många av texterna är också inspirerade av detta och jag ville bara skapa denna falska värld av eskapism i ljuden och låtarna.

Vad händer härnäst, några spelningar planerade?

Ja, jag har precis spelat in för BBC live på Edinburgh Fringe som ni kan höra på BBC Radio Scotland. Sedan är det ett gäng spelningar planerade som jag snart kommer att presentera men mitt huvud är redan i ett mindset av att skriva ny musik så det kommer mer i en inte alltför avlägsen framtid.

Fourth Daughter

Share.

Artist (Astian), låtskrivare och deltidsskribent. Men framförallt musikälskare och här för att lyfta andra artister.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011