Sälj inte in dig som ett varumärke du inte är. En krönika om covers

Något som börjat hända mer och mer är att sångare försöker framstå som någon de inte är. Detta är uteslutande något många gör när de släpper en cover på en låt med någon som bevisligen är mer känd är man själv är. 

Detta är väldigt vanligt på YouTube. Där sångaren ”Doris Larsson” skriver namnet på Taylor Swift istället för sitt egna namn i början av rubriken. Typ: Taylor Swift – You need to calm down för att med det få ännu fler klick när Swift-fans klickar efter sångerskans senaste singel och istället för att få den riktiga varan, så är det Doris som sjunger låten hemma i sitt sovrum. Har man tur skriver dessa sångare inom parantes ”Cover by Doris Larsson” efter titeln, för att ändå ge en hint om att det inte är Taylor som sjunger. Men det är långt ifrån alltid. 

För mig hade det mer korrekta sättet att skriva detta såklart varit: Doris Larsson – You need to calm down (Taylor Swift-cover), men det finns ju en risk att folk inte klickar in om det framgår att det faktiskt inte är Taylor som sjunger. Den risken vill man ju inte ta i dagens jakt på likes, streams och dopamin-kickar. 

Men problemet kommer när ovan nämnda Doris ska skicka sin härliga sängkammarcover till musikbloggar. Att likt den stolta tioåringen visa upp smörkniven hen gjorde i slöjden till måttligt imponerade föräldrar som mer av artighet säger något i stil med ”den ska vi använda varje dag” trots att den inte ens duger att elda med. 

Det är här jag märker att folk på riktigt skickar in låtar med originalartistens namn i just artist-fältet. Skulle Taylor Swift, Pink Floyd eller Radiohead skicka in gamla låtar till bloggen i hopp om att jag (och alla andra bloggare) äntligen ska ”upptäcka” Comfortably numb eller Karma Police? Jag-tror-inte-det. 

Jag tror heller inte jag skulle få för mig att ta upp en cover som presenteras som just av artisten Taylor Swift när det är Doris Larsson som framför den. Som sångare är det väl ens egna namn man vill lyfta fram, och inte låtskrivaren / originalartisten? 

Som sagt, förstår Dopamin-klicken på YouTube när hundratusentals klickar igång ens låt för att man beskriver den för något den tyvärr inte är. 

Men ska man nå ut till någon som ska lyfta fram sig själv som sångare som gör en cover på en känd låt, så är det du som måste vara tillräckligt bra att kunna stå på egna ben och inte stötta dig på originalartisten.


Tack för att du stöttar Popmuzik via Patreon!
Become a Patron!
Vad tyckte du?
Like
Love
Haha
Wow
Sad
Angry
You have reacted on "Sälj inte in dig som ett varumärke du inte är. ..." A few seconds ago

Comments are closed.