Bygg varumärke, inte artist

De senaste veckorna har det kommit in rapporter om hur bra det går för musikindustrin. Med musikindustrin menar jag alltså de tre storbolagen Universal, Warner och Sony som tack vare den nya digitala distributionen och deras slimmade organisation omsätter miljardbelopp. Varje månad.

Det fick mig att tänka på podcasting.
-Okej? tänker du säkert. Men det är intressant hur branschen ser ut idag och hur den kunde sett ut om den var lika ny som just podcasting.

Musik har funnits i århundraden.
Långt innan det fanns instrument har folk ändå använt rösten att framföra sångliknande skapelser. Det är ju med konserter som man sedan kunde ta betalt för musiken och senare med gramofonskivor och ljudband.
På den tiden var det ett projekt att framföra eller spela in musik. Det gjorde att folk med pengar (skivbolagen) kunde signa upp artister som ville spela in musik där investerarna fick större delen av inkomsten medan artisten (eller produkten om du så vill) fick en mindre. Då var artisten helt beroende av skivbolaget för att ens kunna släppa sin musik. Det fanns väldigt få som hade musklerna att kunna spela in en skiva själv och sedan distribuera den för att kunna nå samma spridning som skivbolagen.

Musiken är ju ett sätt att uttrycka sig på.
Tal är ett annat.
Förr distribuerades tal i första hand via radio och TV. Även här var det mer eller mindre omöjligt för den vanliga personen att starta upp en radiokanal för att sända sitt egna program.
Med YouTube och podcasts förändrades det. Här kan vem som helst spela in ett tal, program eller vad du nu vill och distribuera ut det till miljontals potentiella lyssnare och tittare. Dessa laddas upp för att gratis finnas tillgängliga till den som vill se eller lyssna. Med andra ord så kan vem som helst med en internetuppkoppling komma åt ditt program via YouTube eller en podcastklient. Det enda den möjligen måste “betala” är att se en reklamsnutt om det är YouTube.

Att göra en podcast är idag superenkelt.
Jag gjorde mitt första avsnitt i mitten av 00-talet när Garageband för Mac gjorde det möjligt att spela in och distribuera podcasts. Det är väl det som kanske sätter värdet på Podcast. Det är gratis att spela in och det är gratis att lyssna. Ändå har det blivit en industri även det, då varumärken slåss om att finnas med i “rätt” YouTube-kanal eller podcast. Så den som har en framgångsrik kanal kan ändå leva på det även om plattformen i sig är gratis.

Någonstans känns det som att om musik skulle börja distribueras nu idag av de som skapar musiken hemma i sitt sovrum, så hade det aldrig varit en fråga om att ta betalt för produkten. Det är något vi lärt oss att man ska göra för att det trots allt funnits en industri för musik under hela vår egna livstid.
För värdet på musik är sällan satt av artisten själv. Det är skivbolag som tycker att de ska ha betalt för “sin” produkt.

Men om vi ska vara helt ärliga. Kan ett par personer som pratar om allt mellan himmel och jord i ett podcast- eller YouTube-avsnitt dra in pengar på ett format som är gratis, så borde ju även musikern göra det.

Någonstans handlar det om att kunna paketera dig och din produkt. Att skapa ett varumärke som gör det intressant för andra varumärken att vilja förknippas med dig.
Det är nog detta om är den stora nöten för många artister idag. Att hitta en lönsam plattform för din musik som inte bara är de ören då får in via streamingtjänsterna. Att någonstans tänka varumärke och inte produkt. Men har man väl kommit dit, så kan man nog klara sig väldigt bra på att vara just oberoende artist.

Visst vi kommer alltid ha de stora artisterna. Justin Bieber och Ariana Grande som är bolagsprodukter. Som får låtar av låtskrivare från hela världen och produceras av de stora. Men samtidigt så kommer det alltid finnas SVT eller Netflix eller HBO. Ställen där du som podcaster eller YouTuber inte heller når.

Som osignad artist behöver du nog tänka i andra banor än att bli upptäckt av en A&R, eller ens hamna i rätt spellista på Spotify. Du behöver bygga ditt varumärke via nya kanaler där du utgår ifrån att det du gör är gratis, men det du är, är något som folk är villiga att betala för. Då kommer du vara ett starkt musikvarumärke och både slår systemet och kan leva på det du älskar.

Comments are closed.

Send this to a friend