Intervju: En tryggare Oscar Zia

När rösterna räknades i finalen av Melodifestivalen 2016 slutade Oscar Zia på en hedrande andraplats med låten Human efter If I was sorry med Frans.
Zia lyckades imponera stort på publiken och oss i pressen med sitt visuellt suggestiva nummer och frågan var såklart var Oscar skulle gå efter detta.
I sedvanlig Melodifestivals-mannér släppte han singeln I want you under sommaren. En låt som skrevs av årets vinnare Benjamin Ingrosso tillsammans med Hampus Lindvall och Jasmin Andersson och som inte gjorde så mycket väsen av sig om vi ska vara helt ärliga. Det är ju lite av förbannelsen med Melodifestivalen. Vad man än släpper efter tävlingen blir det oftast en besvikelse rent kommersiellt.

Oscar försvann bort från sångscenen och istället fokuserade han mer på radio som han börjat höras i mer och mer. Han skrev visserligen musik men hittade aldrig riktigt rätt i det han gjorde.
-Jag hittade aldrig den där grejen som jag ville ha. Human blev ju lite av ett one hit wonder för mig så jag visste inte hur jag skulle ta det från det.

Med Melodifestivalen hände egentligen allt på samma gång för Oscar.
Då texten var såpass ärlig och uppriktigt behövde han själv vara ärlig. I ett avsnitt av Tampodden kom Zia ut som homosexuell strax innan Melodifestivalen. Det skapade en positiv men intensiv kedjereaktion för sångaren.
-Jag kom ut mest för låtens skull mer än min egna. Det är absolut inget jag ångrar att jag gjorde. Främst har jag mött massa fina människor och kunnat ta del av deras historier. Men jag kanske skulle ha hittat mig själv mer först innan jag kom ut, för jag var nog inte beredd på alla följdfrågor. I mitt huvud var det mer: “Hej. Det här är jag. Här är en låt jag skrev om detta och hoppas ni tycker om den”.
Sedan känns det lite onödigt att ens behöva komma ut. Men det är nog viktigt för att kunna acceptera sig själv. Så allt har mest varit positivt. Jag ser mig själv som en mycket tryggare människa idag.

Efter Melodifestivalen kom Oscars sökperiod som han kallar det. Han slog igenom i tidig ålder i X Factor och har mer eller mindre varit en offentlig person sedan dess. Det har gjort att han inte riktigt kunnat haft den där hitta-sig-själv-perioden.
-Under de år som jag tog en paus har varit en extremt sökande period. Både karriärsmässigt – vad det är jag verkligen vill göra – men även relationsmässigt. Där har jag letat efter kickar för att utmana mig och pusha min gräns framåt.

För en som Oscar kan ju vara svårt att faktiskt träffa folk.
Lite som att det alltid finns lycksökare som vill vara med en kändis bara för att man har ett namn, mer än att man vill vara med en för att man faktiskt är en person. Det är klart att smörgåsbordet som uppstår för en ung nyutkommen kille är oändligt. Sedan behöver man kanske inte gå vilse på det heller.
-Det var nog en av anledningarna till att jag backade lite. Att inte bli helt borttappad eller utbränd. Där var radion ett asbra sätt att göra något annat.

Det var just sökandet efter kärlek och närhet som Zia nu förvandlat till poplåtar.
-Texterna blir som finare kriser. Mycket om mitt enorma bekräftelsebehov, behovet av närhet men även besvikelser. I det sista fallet har jag försökt skriva ur ett starkare perspektiv. “Okej, det funkade inte, då vet jag det” och istället fokuserat på hur jag ska ta mig vidare från det. Att inte sätta på mig en offerkofta, för det är lika mycket mitt som hans fel om saker inte funkar…

Det är väl det som gör Zias låtar lite mer intressant, i alla fall för mig som homosexuell. Ska vi vara helt ärliga finns det inte jättemånga unga homosexuella sångare som sjunger om kärlek eller bristen på kärlek. I Sverige är de mer eller mindre noll. Internationellt har vi absolut en del. Sam Smith, MNEK, Olly Alexander och självklart Troye Sivan för att nämna några. Men utbudet av sånger som från början var skrivna av en man till en man är inte direkt supermånga.

Oscar Zia startade om musikkarriären med Det går aldrig som släpptes i början av året. En låt där Zia är tvekande inför ett förhållande och för första gången sjunger på svenska.
-Allt jag ville berätta blev mer naturligt på svenska. Jag lever mitt liv på svenska, pratar, drömmer och bråkar. Så det blev mer naturligt att faktiskt sjunga på svenska också. Sedan blir det mer naket och bränner till lite mer.

Låten följs nu upp med den mer rakt-på-sak Kyss mig i slo-mo som framförs tillsammans med Leslie Tay.
-Låten handlar om att släppa sina hämningar och vara mer rakt på. Jag har alltid varit livrädd att träffa folk och att det är jag som måste ta mig fram. Då försöker jag vara mer rakt på och skiter i det som finns runtomkring. Vill jag det här så gör jag det, och framförallt: vill du det så gör det med mig.
Livet är lite för kort för att gå omkring och vara osäker och jag hatar min osäkerhet. Att fundera på vad folk ska tänka och tycka. Så det har jag försökt att jobba bort.

Just nu jobbar Zia på att få klart sitt kommande album. Från det släpps en del singlar under närmaste tiden. Bland annat har han jobbat tillsammans med Miss Li, Ji Nilsson och Linnea Henriksson. Artister som han ser upp till mycket och som hjälpt honom ta fram hans bra egenskaper som låtskrivare.
-Jag blev väldigt glad att de ville jobba tillsammans med mig. Ska man ta in folk att skriva om ens personliga händelser och upplevelser då måste det klicka så det blir naturligt.
Jag hoppas att låtarna kommer fram på bästa sätt och träffar folk på rätt sätt. Man ska mötas i musiken. Själv konsumerar jag musik när jag är ledsen, glad eller arg och jag vill att min musik ska kunna träffa på samma sätt…

Oscar Zia
@Instagram

Comments are closed.

Send this to a friend