För mig har Sophia Somajo funnits lite av i periferin under en ganska lång tid. Jag fick upp ögonen för henne med Chinese Techno när det släpptes 2010 och efter det var hon med och sjöng på Kids med Style of Eye 2013 vilket var en låt som jag verkligen älskade. Däremellan har jag haft ganska dålig koll på henne.
Men det var med hennes två senaste singlar Klein Blue och Sapphire som hon på riktigt hamnade på min radar igen. För dessa singlar är ju utan att överdriva två av årets absolut bästa.
Vid varje släpp har det stått att låtarna är tagna från hennes EP Freudian Slip vol. 1 som ”kommer snart” och det där ordet ”snart” verkade vara lite längre än normalt.

DOLBY ATMOS

”All musik är ju färdig. Men jag kan känna att jag inte bara vill släppa ifrån mig den utan att ha byggt upp något stadigt innan, för jag känner att jag jobbat så mycket på den och vill att det ska finnas en grund när jag väl släpper den. Så just nu vill jag att skivbolag och PR ska får göra sitt jobb innan jag släpper ifrån mig mer musik. Därför har vi avvaktat på mitt intiativ.”

Jag har ringt upp Sophia en eftermiddag och vi ska prata lite om hennes musik då hon berättar om planerna med kommande EPn.
Rent ljudmässigt är det den elektroniska och analoga ljudbild vi fått med singlarna och att hon hämtat mycket inspiration från filmen Blade Runner .
”Jag har ju en soft spot om både 70- och 80-talets idé om framtiden. Det är ju typ 70- och 80-tal fast med mer neon.
Som filmen 2001 . Det är ju funkis 70-tal men allt är vitt och krispigt. Jag älskar alla dem filmerna och är lite av en sci-fi nörd. Men just Blade Runner är så episk och vacker. Sedan gillar jag filmer som Brazil . Det behöver inte alltid vara sci-fi men gillar det dystopiska.”

Är det också fascinationen av film som gör att du vill regissera dina egna videor?

”Ja definitivt. Jag valde musik som medium när jag kände att jag hade ett starkt behov av att uttrycka mig. Jag hade inga instrument eller ens papper och penna, så allt jag hade var min röst. Det var då började jag sjunga. Annars hade jag hittat ett annat sätt att uttrycka mig på.
Jag är nog ett typiskt ADHD-fall och måste uttrycka mig så använder jag det som ligger framför mig.”

Den största skillnaden mellan Freudian Slip vol. 1 och Sophias tidigare material är att denna gång har hon inte producerat allt själv. Hennes första album gjordes i hennes sovrum på en laptop där låtarna mer eller mindre är första och enda tagningen när hon spelat in sången via datorns mikrofon.
Men denna gång har hon fått hjälp av Pär Eklund som bland annat jobbat med Lykke Li och Miike Snow .
”Han skrev till mig på Facebook att han hade gjort en del produktioner med mig i åtanke som han skickade över. När jag en tid senare råkade lyssna på det som skulle bli Klein Blue slog det mig att jag skulle vilja göra en skiva på det viset. När jag producerar själv tänker jag i första hand på trummorna, mixen och hur jag ska ha basen. Då blir låtskrivandet och sången ytterligare ett instrument. Nu fick jag istället en melodi och kunde fokusera på själva låtskrivandet vilket varit intressant. Personligen tycker jag att det rent hantverksmässigt blivit bättre låtar denna gång.”

I December fick vi en försmak från EPn i form av låten Last Summer som framfördes tillsammans med Seinabo Sey . Låten var dock ingen singel, utan som sagt bara en försmak på vad som komma skall.
”Jag och Seinabo har känt varandra väldigt länge nu. Det började med ett hon spelade in en cover på Somebody Knew som jag gjorde med Juvelen och som hon såklart gjorde mycket bättre än oss.
Efter det har har vi pratat ganska länge om att göra något tillsammans, så jag frågade om hon ville vara med och sjunga på låten, lite som en Brandy och Monica The Boy is Mine -duett.”

I perioden då Sophia upptäckte Seinabo Sey funderade hon och Veronica Maggio på att starta ett kvinno-kollektiv-skivbolag där de tänkte signa just Seinabo men även deras gemensamma vän Maja Francis . Projektet i sig rann ut i sanden, men det var under arbetet med bolaget som Sophia blev god vän med Seinabo och de har hållit kontakten sedan dess.

Att stå på egna ben är något Sophia gjort mer eller mindre från start.
Hennes första album The Laptop Diaries gavs ut med lincensdeal via Warner Music och efter det blev hon uppvaktad av Universal Music som ville signa henne och släppa Chinese Tekkno .
Ganska snabbt in i projektet kände Sophia att hon mer ville göra saker utanför standardmallen och inte helt följa det som skivbolagen brukar göra.
”Då var det spela i Nyhetsmorgon eller NRJ in the Park som gällde. Jag ville mer göra en webcamkonsert för att nå ut. Tänk då att det var på den tiden folks uppkoppling inte var tillräckligt snabb för att ens kunna streama. Haha. Jag kände att jag hade idéer som inte passade deras format. Jag insåg att det fungerade bättre för mig att ge ut musik på mitt sätt och att anlita folk separat för deras tjänster. För är man signad till en majorbolag har man ett ansvar att det ska vara gynnsamt för dem och vi har olika syn om framgång. För mig är det att musiken når många människor som möjligt och blir uppskattad, medan för dem är det data och siffror. Då känner jag att det är bättre att jag betalar skivbolaget för det de gör för mig, vilket är typ att prata med radio, så slipper jag göra det själv.”

Hennes nästa skiva T.T.I.D.S.D.I.E.U.I.C (That Time I Dug So Deep I Ended Up in China) släppte hon istället helt utan skivbolag och distribuerade det på Pirate Bay. Det blev hennes största succé någonsin när det kom till spridning.
”Det innebar inte att jag på något sätt ställde mig bakom det som just Pirate Bay står för eller gör, varesig för eller emot. Jag ville bara dra nytta av plattformen, för det är just där mina lyssnare satt och nördade på kvällarna. Jag fick med det fler lyssnare över hela världen än något av det jag släppt via ett skivbolag. Det gör att jag har något att bygga på nu när jag släpper mitt nya material.”

Nu erkänner Sophia att hon ändå är väldigt lyckligt lottad i det hela. I och med att hon även skriver låtar till internationella artister, har hon en bra setup där hon kan göra precis det hon vill med sin egna musik, samtidigt som hon har en någorlunda trygg inkomst ifrån de hitlåtar hon varit med och skrivit. Det gör också att hon kan ta allt i den takt hon själv vill och behöver inte stressa släppet av EPn.
Men hon avslöjar att planen just nu är att släppa en singel till från EPn innan den släpps lös helt. Så om vi håller tummarna borde det med andra ord dyka upp en ny låt med Somajo nu i början av hösten.
Det ser i alla fall jag fram emot.

Sophia Somajo
@Facebook

Vad tyckte du?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
Följ på Apple Music
Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Popmuzik Podcast

SKICKA IN DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla de musikinskick och förfrågningar vi får från våra Patreons. Som Patreon stöttar du bloggen samtidigt som du kan tipsa om nya låtar och artister att uppmärksamma.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. As a Patreon, you support Popmuzik while also being able to submit your songs to the blog.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011