Skivbolagen har stängt dörren, låst och kastat bort nyckeln.
De är inte intresserade av att komma tillbaka till huset igen och just nu står de vid sidan och ser på medan det förfaller. Eller står och tittar på gör de nog inte heller. De har aldrig riktigt stått vid dödsbädden hos någon som inte överlevt på försäljning av musik. Det var ingen säljare som gjorde hjärt- och lungräddning på skivbutikerna när de dog en efter en under 00-talet, och de kommer definitivt inte direkt gråta när försäljningen från iTunes är nere på noll – för ärligt, där har den varit ganska länge.

I en värld av srömmad musik och stigande siffror kändes det än mer tydligt att de inte bryr sig om iTunes när ett album numera kostar 109 eller 119 kronor. En digital fil som kostar noll och inget att lägga upp i butiken och som ändå har potentialen att dra in lite extrapengar till artister och bolag. För även om en person köper en platta på iTunes så är det hos Spotify man lyssnar på den. Med andra ord skulle skivbolagen kunna få betalat två gånger. Men när de nu höjt priset med tio till tjugo kronor så är det som man inte längre är intresserad av de pengarna överhuvudtaget. De kunde lika gärna sätta 299 kronor för ett digitalt album, om någon skulle vara så jävla dum att man köper istället för streamar.

För mig vore steget åt andra hållet mer logiskt.
Hellre ta 79 kronor om någon nu vill äga ettorna och nollorna för Britneys nya album och ta upp den platsen på hårddisken. Sedan kommer personen i största sannolikhet ändå att strömma plattan via Spotify för det är så mycket enklare i mobilen tillexempel. Med andra ord, några kronor för strömmen och 79 för plattan.
Men nej. Vi höjer priset för ett format ingen vill ha, så vi är säkra på att ingen köper det, och ser istället till att vi inte får in ett enda öre från de som (lagligt) vill äga filen.

Om man är som jag – som jag dock inte tror så många är – så skulle jag absolut tänka mig att köpa ett album för 79 kronor på iTunes för att stödja artisten. Men att betala 119 kronor för att bara stödja är dumt till och med för mig. Så med detta har skivbolagen dödat sin enda merförsäljning de har för ett digitalt album. I dagsläget finns det ingen möjlighet till extrainkomst för nya plattan med Britney än de ören varje människa bidrar till när de streamar. Visst, det blir många ören i och med att det finns mer än 100 miljoner kunder som kan strömma plattan. Men skivbolagen (och Spotify med för den delen) står inför ett stort dilemma. Hur ska de skapa merförsäljning enbart på strömmad musik?
Att höjda priset på den digitala försäljningen är som sagt att stänga dörren helt än att skapa extrainkomster.

Vad tyckte du?
Like
Love
Haha
Wow
Sad
Angry
You have reacted on "Den digitala försäljningsdöden" A few seconds ago

Comments are closed.