”Jag blev kontaktad av en bekant som jobbar inom muskindustrin, som presenterade uppdraget. Det var väldigt fåordigt och jag visste inte vilket företag som låg bakom det, mer än att Acne Films skulle vara inblandade. Hela pitchen var egentligen ”göra musik till reklam”. Som heltidsstuderande och ensamstående mamma var det liksom bara att köra.” berättar Maja Gödicke när vi sitter över en kopp kaffe på ett fik i närheten av HDK här i Göteborg där hon studerar.
Just den pitchen var början till det som skulle bli singeln Blå som släpps idag. Själva låten presenterades sedan för Maja som fick möjlighet att inom en viss ram putsa till låten så den mer kunde bli hennes egna, som att stryka några ord och dra ner lite på tempot.
Berättelsen i låten handlade om en person som genomgått många stora förändringar på kort tid. Att få barn, separera och träffa någon ny.
”Det var nästan som någon spionerat på mig de senaste tre åren. Även om det inte var identiskt, så var det ändå läskigt likt min egna historia. Det fick mig en känsla att jag absolut skulle göra låten.”

Uppdragsgivaren var färgföretaget Beckers visade det sig. De hade vänt sig till kreativa människor så som musiker och filmare för att skpa en berättelse om vad vi använder färgen till.
”För mig blev projektet en lektion i kompromissande. Jag har ju varit väldigt driven av att ingen ska påverka mitt egna skapande. Men detta var ju ett uppdrag så det blev en bra och fin lärdom tyckte jag. För allt landade ju i något som jag själv känner att jag kan stå för.”

För många kan just jobba med stora företag ses som något fult. Men Maja såg detta istället som ett chans att få göra något där hon blev hörd och nå ut till den breda massan.
”Tittar vi på de politiska hjältar som finns idag, typ Zara Larsson och Beyoncé så är båda starka med mycket integritet men samtidigt superkommersiella. Det finns liksom ingen fiende eller god sida längre.
Själv är jag 90-talist och har gett ut mina låtar vid MySpace och SoundCloud och inte tjänat ett öre på min musik, utan snarare gått back. Så när det dyker upp ett företag som ger en skälig ersättning för det jag gör finns det inget hos mig som ser det som något dåligt. Vi är ju alla tillexempel medlemmar i Facebook där vi delar med oss av gratisinformation till företag hela tiden.”

Maja Gödicke Blå
Maja har spelat in musik sedan hon var 15 år och kallades av PSL för ”en artist som figurerade i en slags undervegetation av den Göteborgska musikscenen”. Hon har spelat på de flesta klubbar (och svartklubbar) i staden, men egentligen aldrig blivit ett stort namn för den breda massan.
I höstas släppte hon albumet Omniana som samlade 19 låtar från hennes hårddisk som spelats in under en 10-års period på ett och samma ställe.
”Det var en sammanfattning av de åren jag skrivit för mig själv. Jag kände att jag behövde någon slags bokslut, och för mig kändes det viktigt att kunna gå vidare med ett tomt ark.
Resultatet är ganska spretigt, där jag hade ett tema per låt. Nästa steg är att dyka ner i en typ av sound att göra en låt på och duplicera och variera den. Det är lite så jag tänker att jag vill arbeta i framtiden.”

Maja berättar att hon mer eller mindre alltid har melodier i hennes huvud.
Hennes främsta inspiratör var David Bowie . Hon lyssnade på hans Singles Collection för första gången under en bilresa igenom Europa med sina föräldrar när hon var 11. Det var då hon kände att hon på allvar blev förälskad i musik.
”Det var först när jag blev lite äldre som det gick upp för mig att alla inte ville syssla med musik och ha musiken som sitt yrke. Vissa ville ju bli lärare eller läkare. Men jag kände jag att jag fick förvalta melodierna i mitt huvud. Det som triggar en låt kan vara allt från att man ser något på gatan, eller en film eller om man har en kris. Allmännyttiga saker som man får upp ögonen för likt en röd tråd.”

Innan projektet med Blå kom var det tänkt att Maja skulle släppa en ny singel som första steget efter Omniana mot ett nytt album. Låten heter Rokoko och spelades in i början av året tillsammans med en video som sedan fått ligga i träda tills Blå släppts.
”Rokoko var ju ett skällsord för en fransk stil som var fint på utsidan men saknade substans. Lite som världen är idag. Där fokus ligger på ytan men innehållet det sekundära. Jag har försökt skriva den så man kan tolka låten på olika sätt, tillexempel som en relation.”

Idag släpps som sagt singeln Blå , och Rokoko kommer släppas i det närmaste.
Beckers kampanj kommer att sändas på TV4 från den 16:e Maj.

Maja Gödicke
@Facebook

Vad tyckte du?
Like
Love
Haha
Wow
Sad
Angry
You have reacted on "Intervju: Maja Gödicke väljer färg" A few seconds ago

Comments are closed.