Med jämna mellanrum händer det.
En av låtarna läcker helt eller delvis ut på nätet inför Melodifestivalen. 30 sekunder av Peter Jöback och Sibels bidrag läckte ut 2010 och i år var det Molly Sandéns låt Youniverse vars förhandslyssningsklipp på 30 sekunder hade vart tillgänglig på Amazon en och en halv vecka innan hennes deltävling. Detta under en väldigt begränsad tid och jag antar att det bara är de mer hängivna fansen till Melodifestivalen som egentligen bemödade sig med att klicka in och lyssna.
Det brukar dock alltid vara så att någon som högljutt undrar om låten nu är diskad för det finns ju faktiskt regler inom Melodifestivalen. Visserligen väldigt tänjbara och kan vara olika från år till år. Man får inte lyssna på låtarna innan tävlingen > man får lyssna några timmar innan tävlingen. Låtarna får släppas efter sista deltävlingen > direkt, så länge det inte är de fyra som gått vidare > så länge det inte är de två som gått till final. Reglerna anpassas lite efter humör och dagsform, lite som andra chansen. Men ändå bra att de mer och mer anpassar programmet till den verklighet vi lever i. Det är ändå tävlingens styrka att den är flexibel och ständigt i utveckling.
Själv tycker jag att veckans sju låtar ska släppas till Spotify klockan 20 på onsdagen inför deltävling. Att vara så givmilda som i Danmark och Finland där låtarna finns ute veckor innan tävlingen är kanske onödigt. Men att göra dem tillgängliga för publiken tre dygn innan själva sändningen känns ju inte helt orimligt. Har folk lyssnat in sig på låtarna är det ju större chans att den bättre av dem faktiskt går vidare. Sedan finns det säkert de som tycker att de låtar som släpps de första veckorna av tävlingen får fördel med att ha funnits ute i fler veckor. Men det handlar i slutänden om vilket låt som är bäst, och då spelar det ganska liten roll hur mycket eller lite man lyssnat på den. Det kan ju till och med vara en nackdel om man lyssnat sönder den.
Samtidigt så hade de 30 sekunder Youniverse som nu kommit ut över en vecka innan deltävlingen inte direkt pareras av att låtarna släpps tre dagar innan. Men att släppa hela låtarna på Spotify något tidigare kanske än mer avdramatiserar det hela. Då kan man ju lyssna in sig ordentligt på de andra 150 sekunderna, samt de 180 sekunderna av alla andra låtar. För i ärlighetens namn: 30 sekunder är knappast avgörande för hur det går för en låt veckan efter. Ser man det som en fördel handlar det nog mer om att de andra låtarna inte håller måttet.
Nu löste SVT det hela snyggt idag med att under ett dygn lägga ut 30 sekundersklipp av samtliga låtarna från nästa veckas deltävling. Lika för alla, i klassisk svensk tradition.
Hoppas ändå att alla kan lyssna på hela låtarna på Spotify innan sändning nästa år. Det hade verkligen varit steget fullt ut till den moderna Melodifestivalen.