Även 2015 blev ett bra musikår.
Det var inte 2014, som var ett fantastisk år. Året kvinnan fick ta mer plats och artister som Tove Lo , Seinabo Sey , Beatrice Eli och Alina Devecerski var de tyngsta namnen här hemma i Sverige. Bara för detta var 2014 det viktigaste året i musikhistorien.
Men 2015 blev bra.
Kvinnliga artister fortsatte att släppa starka och bra låtar och tog en naturlig plats i våra spellistor och på radio – av de tio mest spelade låtarna på P3 under 2015 var sex framförda av kvinnor.
Med artister som Major Lazer , Icona Pop , Galantis och Axwell & Ingrosso fortsätter den elektroniska popvågen även under 2015. Musik som man både kan dansa, träna till och bara lyssna på. Det verkar inte heller finnas någon mättnad hos publiken att trenden ska avta under 2016. Imponerande att låtar med tyngre produktion som på papperet inte är superkommersiella – ändå visade sig vara det. Geners har tagit ett steg närmare varandra, och det som bara var typiskt för en viss målgrupp är numera tillåtet hos den breda massan. Här kan Diplo ta den största credden för att skapa en blandning av pop, elektro, trap, dancehall, reggae och house som på något sätt blivit universellt via hans produktioner, Major Lazer och Jack Ü .
Tropical house befäste sig som årets genre tack vare Norska producenten Kygo . Efter ett tag lät kanske allt för mycket som varm sommarhouse, och med en variation som tyvärr var allt för svag. Personligen tycker jag att tropical house känns gjort redan innan 2016 tagit sin början. Det behövs i alla fall kryddas en del med innovativ produktion under 2016 för att det ska bli intressant igen.
Äntligen!
Efter 21 Billboard Hot 100 ettor får Max Martin en Grammy för årets producent.
Att sedan få en monsterhit med Can’t feel my face av The Weeknd kan ju knappast gjort saken sämre för den svenska producenten.
Sverige vann Eurovision Song Contest i Wien med singeln Heroes som framfördes av Måns Zelmerlöw . Med det har Sverige vunnit tävlingen hela sex gånger, och ligger nu tvåa efter Irland på länder som vunnit tävlingen flest gånger!
Ulrik Munther , Darin , Anton Ewald och Danny Saucedo .
Några av de artister som under 2015 bestämde sig för att sjunga på svenska istället för som tidigare släppa material på engelska. För vissa blev det ärligt och mer naket när de sjöng på sitt modersmål. För andra tillförde det väl inte så himla mycket.
Även under 2015 släpptes bra låtar med lovande artister som gör att framtiden ser ljus ut. Natalie Felicia , Elias , Astrid S , Sabina Ddumba och Mavrick är bara några namn som kommer göra mer väsen av sig under 2016, och med det hålla fanan högt om att Sverige är ett av världens bästa musikländer.
Men samtidigt var 2015 ett år där skivbolagen tydligare än någonsin visat att de i första hand styrs av pengar före musiken.
Många artister (eller mer låtar) har signats för att i första hand dra in streampengar från Spotify än att man ska vårda och bygga en artist. De visar tydligt på att även om skivbolagen aldrig mått så bra som de gör nu, orkar och vill de inte jobba långsiktigt. Pengarna är här och nu för streams, så varför engagera sig när man kan ta in en artist som redan har ett x antal tusen YouTube-följare och bara mjölka pengar för två singlar och sedan spola.
Om styrkan hos skivbolagen är att vaska fram bajs, så är det även tecken på hur lätt det är för dem att bli obetydliga. För dessa artister som redan har sina Instagram- och Snapchatföljare kan släppa låten utan ett skivbolag i ryggen för att slippa dela med sig till amerikanska aktieägare. Det är ju inte direkt svårt att själv släppa musik 2015.
Nej, då hoppas jag att bolagen fortsätter att fokusera på att ta fram ovan nämnda riktiga artister istället för att fokusera på clickbait.
2015 var även året då The Beatles kunde strömmas via Spotify.
Vet inte om det egentligen är mer tragiskt än fantastiskt att de väntat så länge. Men nu finns de där, och på något sätt var det väl sista pusselbiten i streming-pusslet för att befästa faktum: Det finns bara streaming för musik numera.
Årets stora vinnare här hemma i Sverige var lätt Miriam Bryant , som via Så Mycket Bättre slog igenom på riktigt hos den breda massan. Bloggen har följt henne sedan debutsingeln Finders, Keepers innan hon ens signats till EMI. Men det var med sex covers och en spontant öppenhjärtat inställning i TV som Miriam på riktigt blev den artist som hon förtjänat så länge.
Grattis!
Groupie , Swipa , Snapchat – appord som blev succélåtar.
Säger kanske mer om vår samtid än mycket annat. Men vi älskar verkligen våra mobiler och appar, och det syns ju även i musiken. På något sätt är det väl det där vi känner igen, som skapar en hit. Så har det ju alltid varit. Det finns ju en anledning till att Sällskapsresan fortfarande är en av de mest sedda filmerna i Sverige.