För ett tag sedan gick Record Union ut med en sammanfattning av vad oberoende artister kände att de behövde för att lyckas som artist och vilka hinder de såg i dagens musiklandskap.

Popmuzik Lover Patreon

Främst var det viktigt för dem att kunna nå ut (såklart).
Där kände många artister att en bra PR-plattform var ett bättre alternativ än skivbolag. På det viset får de full kontroll av sin musik, men ändå förhoppningvis kunde nå ut till lyssnaren.
Att fler, även redan etablerade artister, väljer att bli egna är enligt mig väldigt positivt. Det betyder att vi sakta men säkert når dit vi borde varit för 10 år sedan när egen distribution gjordes möjligt med bland annat Spotify och SoundCloud.
Här vinner de mer flexibla PR-bolagen mark och kan skapa möjligheter för mer oberoende artister att synas i olika medier, vilket är en viktig del i ens artistbygge.
Problemet med PR-firmor är att de kostar pengar.  De som lever kvar i tron om att en bra låt ska sälja sig själv – vilket många artister fortfarande verkar tro – har inte riktigt förstått att en PR-kampanj kostar allt från några tusenlappar till si sådär 50.000 kr. Har man inte en ordentlig plan, där streams möts med livespelningar, så finns inte mycket som kan vinna igen pengarna. Med andra ord, finns inte en ekonomisk grund, samt strategi till ens släpp så är det svårt att nå ut brett.
Sedan finns ju the good old – gör det själv, där du kan sitta och maila bloggare och musikskribenter om ditt släpp. Men det tar tid och det ger oftast inte supermycket.

Det andra som var viktigt var att hamna i rätt spellistor.
Här har Spotify efter år av att vara grindväktare åt skivbolagen, nu äntligen öppnat upp för mer flexibla inskick för oberoende artister. Detta är absolut ett viktigt steg för alla artister. Att de i alla fall får möjligheten att hamna i spellistor. Samtidigt är skivbolagens representation i spellistorna och topplistorna fortfarande alldeles för hög. På streamingplatformarna står storbolagen för cirka 80% av innehållet av det som streamas mycket. Med andra ord finns det i dag lite plats för de oberoende artister, men samtidigt mycket att ta igen.
Tyvärr är ju Spotify lite som en kommersiell radiostation och deras spellistor är skapta för att lyssnaren inte ska stänga av eller ”byta kanal”. Det gör att Spotify känns lite rädda för att ta ut svängarna i många spellistor och gemene man är ganska ointresserad av att ge ny musik en chans. Det gör att spellistorna har ett stort fokus på just skivbolagens artister.

Problemet här är delvis bolagens fortsatta makt över de viktigaste spellistorna. Men också att Spotify och de andra streamingtjänsterna, inte fokuserar på mer oberoende musikkuratorer. Om du söker på spellistor hos Spotify är det främst Spotifys egna du hittar följt av skivbolagens egna listor under namnen Digster, Filtr och Topsify. Här borde de som sagt lyfta fram bra spellistor av andra skapare, som inte är lika färgade av skivbolagen. Så länge det inte händer, tror jag inte att vi kommer få ett bredare musiklandskap. Men samtidigt. Så länge det inte finns ett intresse av Spotify, Apple Music och de andra att faktiskt ha det så, så kommer spellistorna som lyfts fram fortfarande att domineras av just skivbolagen.

Slutklämmen på Record Unions presentation var att de vill att oberoende artister ska märkas upp. Att man med ett speciellt märke – typ verifierat konto på Instagram – visade att detta är en oberoende artist, som inte stöttas av de tre storbolagen.
Det kan absolut vara rätt väg för folk att kunna fokusera på oberoende artister, att i alla fall veta att det just ÄR en oberoende artist. Så absolut, kör i vind och hoppas Spotify och Apple Music följer detta råd. Samtidigt är folk mer ute efter bra låtar, oavsett vem som gjort dem. Med det tror jag att det är viktigare att lyfta fram oberoende spellistemakare än artister. Är det något vi lärt oss av den breda massan är att de vill bli serverade musiken. Förr klickade de igång en radiokanal som var bakgrundsljud, medans nu är en bra spellista som funkar att arbeta, festa eller träna till.
Det finns supermånga riktigt bra spellistor från skapare över hela världen att välja på, men vet folk inte om att de finns, så är det svårt att veta var man ska leta.

Så länge Spotify och de andra inte fokuserar ännu hårdare på de oberoende artisterna, borde helt enkelt de oberoende spellistorna vara det viktiga steget mot ett bredare musiklandskap. Det är ju trots allt spellistor med bra blandning som folk går till dag efter dag. Kan då folk hitta spellistorna som inte fokuserar på storbolagens artister, utan på bra låtar, så tror jag vi tar ett viktigt steg mot en mer rättvis musikbransch. 

Vad tyckte du?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
Skicka in din musik
Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Svensk Pop Apple Music

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla de musikinskick och förfrågningar vi får från våra Patreons. Som Patreon stöttar du bloggen samtidigt som du kan tipsa om nya låtar och artister att uppmärksamma.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. As a Patreon, you support Popmuzik while also being able to submit your songs to the blog.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011