Det är många gånger som artister hamnat i den där spellistan med rätt antal följare och som ger si sådär några tusen streams varje dygn. Det kan vara en tema-lista som Spotify skapat för en viss stämning eller situation. Sedan ligger man där vecka ut och vecka in och bara tickar in streams. Eller så kanske man har släppt en låt som fått bra spridning på ett mer viralt sätt och sedan hamnar i någon av de mer poppiga spellistorna då Spotify ändå plockar upp låtar som de märker skapar en hype på egen hand också.

Låten tickar på och den får som sagt några tusen streams om dagen. Bra extraknäck, helt klart. Speciellt om man distribuerar låten på egen hand.

Sedan släpper man uppföljaren.
Inte en sämre låt, utan bara låten som inte hamnade i den-där-spellistan.
De där 100.000 eller kanske 1.000.000 streamen blir istället till <1000 under en lång period. Det är då det bli väldigt tydligt hur viktigt det är att faktiskt hamna i någon av de stora spellistorna hos Spotify om man ens vill ha en chans att få streams på sina låtar.
Det är därför många streams på Spotify för en låt inte direkt betyder att du är en stor artist, mer att du har en stor låt.

Jag tror det är många som ser sig blinda på både de stora streamen, men även de små.
Att du hörs mycket via en spellista som folk slentrianlyssnar på betyder att de gillar blandningen i just den spellistan.
Men det betyder inte att dessa lyssnare är trogna dig som artist och följer dig på Facebook eller Instagram eller ens kommer lyssna på din nästa låt.
Då är det kanske bättre för ditt varumärke som artist att låten får 5000 streams av personer som faktiskt följer dig, som hjälper till att dela din musik och som engagerar sig i dig och dina låtar. De som hjälper dig bygga en större fanskara igenom att tipsa din låt till andra och på det sättet bygga ditt varumärke.

Jag har sett detta så många gånger senaste åren. Artister som kanske får sin första låt i en stor spellista och som med det sätter måttstocken för sin musik. Att de tror att alla låtar ska streamas lika bra. Det många glömmer där är att jobba med sitt varumärke som artist. Att bygga en fanskara när de nu har det fantastiska momentum som en stark spellista ger dem. Speciellt om man inte har storbolagens muskler i bagaget så är det ännu viktigare att själv vara aktiv, dela, pusha och skapa hype kring sig själv.
För nästa singel kanske inte får samma uppmärksamhet från Spotify och då är det viktigt att säkra upp de där 3, 5 eller 10.000 streams som du ändå skulle kunna få på den vågen, även på egen hand.

Ett par tips för dig som artist:



Gilla de som gillar dig. Om Spotify lägger din låt i en spellista så ska du dela spellistan (inte bara din låt). Även om Spotify är störst på streaming i hela världen så vill de gärna se lite engagemang tillbaka från de som de stöttar. Så dela spellistan på Facebook, i era Instagram Stories etc. Detta gäller självklart andra spellistor som stöttar er. Att dela och tacka för spridning är lite som att tacka den som håller upp dörren för dig – man bara gör det. Annars kommer de släppa dörren i ansiktet på dig nästa gång.

Spotify är inte ensamma. Tänk på att det finns andra plattformar än Spotify. Även om de är störst i Sverige så börjar Apple Music ta marknadsandelar. (Just nu verkar det till och med som att Apple Music har fler betalande kunder än Spotify i USA, och deras framgångar där borta kan även få en domino-effekt i Europa). Även Deezer är stora i sammanhanget. Så försök samla in statistik och information från alla plattformar. Även om Spotify kommer stå för största delen av strömmarna, så betyder det inte att de andra är obetydliga. Det kan vara en låt som funkar bättre på en annan plattform. Då ska du självklart jobba med den låten mot den plattformen.

Jobba med din artistsida. Engagera dig i att hålla din artistsida på Spotify uppdaterad. Lägg till nya releaser och egna spellistor. Håll ordning och var aktuell. Det värsta som finns är en artist som har ”lyssna på min senaste singel” som kom för sex månader sedan. Visst, den är fortfarande senast, men är den aktuell?

Jobba med ditt varumärke. Det som händer på musiktjänsterna är en sak, men det är ditt namn som artist som är det viktigaste.
Sprid ordet. Skicka låten till bloggare, kanske gör en betald kampanj på Facebook för att få andra att upptäcka dig. Om du nu har en låt med många streams, klart att du ska sälja in det till bokare och klubbfixare för att kunna spela mer live.
Som sagt, du har en hit idag, men du måste genast tänka på morgondagen.
En enkel sak är att vara aktiv på sociala medier. Prata med dina fans, bemöt deras feedback och skapa engagemang. Här kan du vinna mycket extramark bara igenom att gilla tillbaka och svara på det som skrivs.
Ju mer du engagerar dig desto fler ser ditt engagemang.

About Author

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik och husgudarna heter inte helt överraskande Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt jag vill lyssna på mer än en gång. Här kan du skicka e-post till mig.

Comments are closed.

Send this to a friend