Mellan den som fick minst röster av folket och den som fick flest röster skilde det alltså 30 poäng.
TRETTIO! Det är nästan en felräkning. I procent fick Benjamin Ingrosso 10% och 67 poäng när han vann över Felix Sandmans 64, som då också fick 10%.
Okej, jag vet att försöka övertyga Melodifestivalen att deras utförande av appen är ett problem är som att snacka med en trotsig tonåring som tror hen vet bäst. Men ärligt, hur ointressant kan en tävling faktiskt bli? När alla får typ samma för att alla får femmor i appen. Visst, i finalen röstar fler även via telefon, annars hade de aldrig fått 14 miljoner röster. Men SVT kan inte på något vis vara nöjda med hur rösterna fördelas. Även om det är ett mellanår så borde det vara lite större spridning mellan ettan och tolvan.

POPMUZIK LOVER 2

Mitt största problem med Benjamin Ingrosso är väl att låten tyvärr är ganska medelmåttig. Det är sjukt snyggt nummer och han är duktigt som fan och jag kan tänka mig att folk går igång på just det. Men jag var förvånad hur blek låten trots allt var när jag hörde den igen efter att den släpptes. Den sticker liksom inte ut för mig.

Min personliga etta för året var ju Felix Sandman. Tyckte han gjorde ett grymt framträdande och han lade till extra mycket känsla i rösten idag än någonsin tidigare. Men det hjälpte tyvärr inte hela vägen. Samtidigt spelar det ingen större toll i och för sig. Han har ändå vinnarlåten om man ser till streams, så nu kan han fokusera på nya låtar istället för att putsa inför Eurovision. Ska bli spännande vad de kommer göra med honom efter detta.

Förvånad över att Mendez kom sist. Han har ju legat högt på Spotfy. Men samtidigt, en svajig artist straffar sig ändå i Melodifestivalen. Han får nöja sig med att ha en av de starkaste hitsen på utsidan tävlingen.

Programmet i sig fortsatte i samma takt som tidigare. Det hade grävt ner sig ganska djupt och höll sig där.
Inga smarta skämt eller röd tråd. Inte ens Helen Sjöholm lyfte när de av någon underlig anledning tog med en acapella-grupp i hennes framförande av Vår bästa tid är nu. Ett bra sätt att döda vilken låt som helst. Acapella är kanske det värsta som finns inom musiken.
Det enda som lyfte mellan låtarna var faktiskt Carolne af Ugglas framförande av fjolårets vinnare I can’t go on. Det var nog enda gången något glimmade extra mycket ikväll. Till och med Fab Freddie hamnade i lä då.
Men samtidigt. Synd om David Lindgren. Han ÄR bra och en duktig programledare. Men Melodifestivalen 2018 bevisar att du ändå inte är något utan ett genomarbetat manus. En hopplös programledare kan bli bra med ett grymt manus, men en bra programledare kan inte väga upp ett dåligt manus. Detta är beviset på det.

Kvällens största vinnare blev med andra ord TEN Music. Ett superkommersiellt indiebolag under Sony Music som fick sina artister på första och andra plats.
Med Frans vinst för ett par år sedan och nu detta kanske – kanske – kan betyda att fler indiebolag får lov att ta plats i tävlingen. Troligen inte, då Warner har lite för stor påverkan i programmet. Men det vore uppskattat om fler mindre bolag fick ta upp platsen i tävlingen och med det skapa en bredd. Kanske 2022…

Vad tyckte du?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
Popmuzik Lover Patreon
Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Popmuzik Podcast

SKICKA IN DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla de musikinskick och förfrågningar vi får från våra Patreons. Som Patreon stöttar du bloggen samtidigt som du kan tipsa om nya låtar och artister att uppmärksamma.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. As a Patreon, you support Popmuzik while also being able to submit your songs to the blog.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011