Musikmonopolet

Tänk dig att ICA ägde 90% av hela marknaden. All mat du köper är just den som ICA vill att du ska köpa. De fokuserar i första hand på sina egna varor, men de har även ytterligare något varumärke av tillexempel ketchup, chips eller kaffe, bara för att säga att de ändå har en bredd när konkurrensverket knackar på dörren.
Med 90% av marknaden finns det självklart andra alternativ på 10%. Men få använder dem för att de kanske inte är lika tillgängliga eller starka som varumärke.

Denna monopolställning upplever vi varje dag inom musikbranschen, där Spotify har cirka 85% av den digitala musikmarknaden av betalande kunder i Sverige. Det finns andra alternativ som Deezer, Tidal och Apple Music, men de till stor del bolagsägda Spotify dominerar marknaden. I en värld där vi annars omfamnar valmöjligheter har vi själva satt Spotify som enda butik där vi kan uppleva och få tips om ny musik. Det är som om det bara skulle finnas en enda kedja för musik i hela Sverige där man kan köpa musik.

När musikbranschen målades om i början på 2000-talet och hela marknaden befann sig i ett stort fritt fall var Spotify den stora räddaren. Hellre lite pengar för en spelad låt än inga pengar alls. Idag är de där små pengarna stora pengar för skivbolagen.
Samtidigt är möjligheterna att släppa musik på egen hand fantastiska idag. Mer eller mindre vem som helst kan släppa musik idag och själv få ut det till lyssnaren via just Spotify, YouTube eller SoundCloud. Med andra ord kan många släppa musik utan ett skivbolag i ryggen, vilket är precis den utveckling musikerna behöver. Att vara oberoende från de bolag som ser pengarna i första hand och artisten och musiken i femte.
Men ändå är det i första hand skivbolagets låtar som syns mest på Spotify, trots att osignade, duktiga artister släpper låtar som i många fall är bättre och ”förtjänar mer”.

Problemet är att det bolagsägda Spotify har inte blivit den nya tidens skivbutik för alla, där vem som helst kan synas och lyftas fram för att få en hit. Istället har butiken blivit en dörrvakt åt skivbolagen, där deras låtar och artister prioriteras i första hand.
Absolut, det lyfts fram osignade artister på både startsidan av nya releaser och i en hel del temaspellistor. Men proportionen mellan artister på ett bolag och de på ett ickebolag visar ett ganska stort överslag till bolagsdistribuerade artister.

Varje vecka kollar jag igenom New Music Friday-listan för att hitta veckans nya musiksläpp. Det är inte många procent av låtarna som är släppta på utsidan bolagen eller som på något sätt inte distribueras via bolagen i denna lista.
Spotify är med andra ord i första hand ett skyltfönster för att lyfta fram Sony, Universal och Warners artister, och inte en möjlighet för duktiga osignade musiker att hitta sin publik.
Inte ens nu i jul var Spotify intresserade av att lyfta ny oberoende musik. Det är inte direkt perioden då många artister släpper nytt, så möjligheten för de oberoende artisterna som ändå släppte vore enormt stora. Då fick vi alternativa versioner av redan släppta låtar och remixar i just denna lista, istället för att fokusera på nysläppt musik från oberoende artister.

Det är så synd. För om det är någon plattform, med sina rekommendationer, algoritmer och spellistor som skulle kunna lyfta fram och låta nya talanger slå igenom som morgondagens stjärnor så är det just Spotify.
Nu blir det i första hand en marknadsplats för skivbolagen som fortfarande inte bryr sig om musiken utan som bara vill ha streams och pengar.

I en värld där möjligheterna för en artist att vara helt oberoende är enorma, är vi fortfarande låsta av skivbolagen som äger och styr den (mer eller mindre) enda musikplattform vi har.
Vi har helt enkelt låtit en butik få monopol på musiken och de lyfter i första hand upp de låtar och artister som skivbolagen vill att de lyfter fram. Samtidigt befinner oss i en värld där skivbolagen borde ha mindre makt, men istället bibehåller de samma styrka som tidigare, tack vare just Spotify.

Med tanke på hur progressiva Spotify ändå är, är jag väldigt förvånad över att de inte jobbar mer fokuserat och tydligt med att lyfta fram oberoende musiker.
Tänk dig en årssammanställning från Spotify där de listar alla de artister som ”slagit igenom via Spotify” under året. Att butiken varje vecka lyfter fram bra osignade artister som kanske blir nästa stora namn inom musikbranschen.
Det är en sak att säga att Ed Sheeran (som med Warners hjälp slagit igenom med en enorm PR-maskin) har årets mest streamade låtar. Men det intressanta och verkliga styrkan ligger ju i om man som butik kan få artister att slå igenom på egen hand.
Själv minns jag hur glad jag var när jag fick ett mindre känt album eller singel att sälja extra bra när jag jobbade i skivbutik. Det intresset för att lyfta fram bra artister utan ett bolag i ryggen borde ju vara stort även för Spotify. Att visa att de faktiskt kan SKAPA artister och inte bara förmedla det som bolagen vill att de ska visa upp.

Vi får hoppas att 2018 bjuder på en förändring av tjänsten. Att Spotify är mer villiga att lyfta fram de utan ett skivbolag i ryggen och på riktigt bli en plattform för musiker och inte bara bolagsmänniskor. Musikbranschen borde helt klart ha kommit längre än så här 2017…

About Author

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik och husgudarna heter inte helt överraskande Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt jag vill lyssna på mer än en gång. Här kan du skicka e-post till mig.

Leave A Reply

Send this to a friend