Anton Axélo är född i Malmö, växte upp i Värnamo i Småland och flyttade till Göteborg för åtta år sedan.
Antons intresse för hip-hop började i fjärde klass. 
En klasskompis hade tagit med sig sin brors hip-hop skivor till skolan som Anton föll pladask för.
Själv var han uppväxt med soul, så denna lite tyngre musikstil var ”det ballaste han hört”.
Han mins att han önskade sig Westside Connections album av sin mormor, som faktiskt hade gått och köpt den skivan.
”Hon visste nog inte var det var för något,” skrattar Anton när han berättar.
Under åren blev det mycket amerikansk hip-hop, som ändå var ledande inom genren.
Anton har under alla år skrivit för sig själv. Likt rimmande dagboksanteckningar över sina tankar och åsikter blev orden hans texter för låtar.
Men 1998 ändrade sig allt.
Det var detta år Petter släppte sitt debutalbum Sjätte sinnet.
Skivan vände upp och ner på Antons musikliv, och blev inspirationen att kunna göra musik själv.
För här fanns en rap-artist som inte försökte vara plojig eller rolig på svenska, utan som sjöng öppet och ärligt.
”Jag har alltid varit svag för svensk musik hela mitt liv och gillar utmaningen i att skriva på svenska. 
Texterna blir ju mer direkta, och samtidigt är jag bättre på svenska än engelska.”

Svensk Pop Apple Music

Anton släppte under 00-talet albumen Oljeglas och Lycka i Lösvikt . Två skivor som han spelat in och distribuerat själv. Detta långt innan enkelheten med Spotify och SoundCloud. 
Han fick dock väldigt bra respons på senaste albumet, och det bubblade en hel del kring honom, men inte tillräckligt för att skivan skulle lyfta.
”När jag släppte skivan var jag trött. Det var mycket jobb med att göra allt själv. 
Så det gjorde att det tog ett tag innan jag började skriva igen efter det.”
Det var när Anton träffade producenten Dennis Galvén som han började hitta tillbaka till kreativiteten igen.
”Dennis kommer från indiepopen och vi möts på mitten. Han är väldigt teoretisk lagd, så vi kompletterar varandra väldigt bra.”

Denna gång beslutade Anton att han ville hamna på ett skivbolag.
Efter år av ensamt slit kände han att han behövde några som kunde backa upp honom så han enbart kunde fokusera på att skriva istället för att vara allt på en och samma gång.
Han blev signad till Warner Music och första releasen blev singeln Trehundrasextiofem , som sedan kommer följas av dubbel-EPn Dramaten.
Det unika med just singeln är att den är ledmotiv till boken Svart Gryning av Cilla och Rolf Börjlind . 
Att folk skrivit låtar baserade på böcker händer ju till som tätt, men att skriva en specifik temalåt inför ett boksläpp har aldrig tidigare gjorts.

-Nu har du ändå varit borta från scenen de senaste åren. Varför tror du att frågan dök upp?

”De hade väl fått tips om mig, och det kan jag ju bara tacka för. 
Samtidigt har jag varit rätt så omkring mig med att jag kommer med nytt material, så är man det och visar framfötterna så lyckas man väl till slut.”

-Vad fick dig att nappa på idén att göra ett ledmotiv till en bok?

”Det kändes väldigt innovativt.
Jag spelade in två olika låtar till projektet och trodde faktiskt att de skulle nappa på den andra låten, men det var Trehundrasextiofem som höll hela vägen igenom.”

-Vad ville du skapa för stämning med låten?

”Boken är väldigt tung. Den handlar om flera barnamord som begåtts.
Min tanke var hur man skriver om det ämnet utan att göra dödsmetall av det hela? Så i min tolkning är det i form av ett brev från någon som förlorat sitt barn.
Jag fick sätta in mig i känslan av att förlora någon. I detta fall var det när jag själv förlorade min farfar för nästan tio år sedan, något jag fortfarande inte är riktigt hel efter. 
Sedan har jag själv en dotter, och bara ens nudda vid den tanken gör att man mår dåligt.

-EPn ska heta Dramaten. Varför?

”Dels för att jag ser hela artisteriet som ett skådespel. 
Man står på en scen och läser upp en text man själv skrivit, och går in i sin egna värld.
Sedan är det kopplat till min personlighet. 
Jag är väldigt dramatisk av mig, vilket speglar en del av skivan.
Det blir två EP, likt två akter på teatern.”

-Du skriver ”Det är nog dramaten i mig, som klär mig naken för dig ” på din hemsida. Är det från någon av låtarna?

”Ja, det är ett citat från titelsåret.
Det är också en anspelning på hela artistgrejen där dramaten i mig delar med mig av mina innersta tankar.”

-Är du väldigt utåtriktad?

”Jag vågar nog öppna upp mig rätt så mycket ja. 
Kanske lite för mycket ibland.
Men när det gäller musik är jag väldigt ärlig och då kommer det automatiskt.”

-Hur är Göteborg som hip-hop stad tycker du?

”Det finns mycket bra akter från Göteborg, men själv är jag inte så bunden till just Göteborgsscenen.
Sedan ser jag man väl inte som ren hip-hopartist längre, utan mer en crossover.
Men det känns som det börjar komma mer spännande musik härifrån nu. Det har varit alltför Stockholmsfokuserat innan.”

Du kan lyssna på Antons singel Trehundrasextiofem här:

Anton @
Facebook

Vad tyckte du?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
Svensk Pop Apple Music
Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Svensk Pop Apple Music

SKICKA IN DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla de musikinskick och förfrågningar vi får från våra Patreons. Som Patreon stöttar du bloggen samtidigt som du kan tipsa om nya låtar och artister att uppmärksamma.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. As a Patreon, you support Popmuzik while also being able to submit your songs to the blog.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011