Hästpojken
Martin Elisson och Adam Bloméus har för tredje gången spelat in en skiva som Hästpojken . Skillnaden denna gång mot de två första albumen är att de inte tagit halvfärdiga låtar som legat i byrålådan från Bad Cash Quartet -tiden, utan denna gång helt gjort låtarna från början som just Hästpojken.

POPMUZIK LOVER 2

-Detta är tredje skivan, känner ni att ni hittat formen med Hästpojken nu?
”Ja, för tillfället får jag säga.” berättar Adam.
”Varje skiva är ett tidsdokument och denna gång är det över tiden 2010 till 2012. Det var väl det vi ville göra den här gången.”

-Hade ni någon tidig vision om hur plattan skulle vara?
”Till en början hade vi nästan som tvång att göra uptempolåtar.
Sedan ändrades det under tiden i och med att det tagit två år för skivan att bli klar. Men vi har alltid varit dåliga på att följa det vi från början skulle vilja göra. -Att vi har en bild av att vi ska låta på ett visst sätt, sedan blir det ändå inte så. Tror i och för sig inte att det hade blivit så bra om man bara hade det som mål, utan vi vill ju att låtarna ska bli bra i första hand.”

-Hur kom det sig att ni valde Mattias Glavås som producent denna gång?
”Han har ju gjort väldigt mycket bra tidigare, men det var dock inte det som fick oss att välja honom. Utan för att vi funkar bra att jobba med honom. Han är ärlig och rak och vi ville ha någon som var det. Vi litar väldigt mycket på honom rent musikaliskt och vi ville att skivan skulle bli åt samma håll.
Sedan har han en jävligt bra studio att jobba i.”

-Var han med i själva låtskrivandet också?
”Nej, men han hjälpte till att arrangera och i högsta grad producera ihop med oss.
Men han har ändå haft åsikter på låtskrivandet och tagit fram det bästa ur dem.”

Innan Martin och Adam drog igång arbetet med skivan hade de en diskussion med Mattias om vad de ville göra och hur de ville jobba.
Ett av de roligaste citaten om det kom faktiskt från gruppens pressrelease när de skulle presentera förstasingeln Samma himlar. Martin berättar:
”På den första dagen i studion spelade Mattias upp en massa svenska låtar med texter som kretsar kring de ålderstigna artisternas tonår. När han var klar med sångerna stoppade han demonstrativt två fingrar i munnen och låtsades kräkas. ’Fy fan vad det är vidrigt med sånt här’ sa han sedan. Någon timma senare stod jag inne i sångbåset och sjöng om att dricka folköl och sitta på pojkrummet och ha ångest.”

-Hur brukar ni jobba när ni skriver låtarna?
”Förra skivan gjorde vi nästan exakt hälften var och Martin skrev alla texterna.
Även denna gång har Martin gjort texterna fast jag har satt igång alla låtar vilket innebär att man kanske har en låt på 30 till 40 sekunder, sedan har vi utvecklat dem tillsammans.
Så Martin har fått idéer på mina idéer. Sedan jobbar vi alltid omkring sångmelodierna som vi gör en demo på tillsammans. Efter det tar vi låten till replokalen och jobbar på den tillsammans med musikerna.

-Martin, hade du någon speciell inspiration när du skrev texterna?
”Jag har skrivit om det som hänt i mitt liv under de senaste tre åren. 
Det har väl mest pågått inne i mitt huvud, för jag har inte gjort några långa resor eller haft kraschade förhållanden under tiden. Så det har nog varit ett ganska stillsamt liv och mina tankar om det helt enkelt.
Det kanske låter tråkigt om man säger det så, men så är det.”

-Fast skivan låter ju väldigt mycket gladare denna gång och nästan lite Göteborgs-romantisk.
”Ja, vissa texter är lite gladare, som Sommarvin . Jag har lyckats fånga en mer positiv känsla denna gång. Men det handlar nog mer om att jag blivit bättre på själva hantverket för att få det att låta intressant.
Just Sommarvin handlar ju om när jag och Adam har förfest, lyssnar på skivor och sedan ska gå ut, och jag tycker jag fångade det ganska bra.”

I första delfinalen av Melodifestivalen tävlade Anna Järvinen med låten Porslin .
Bakom låten stod Björn Olsson tillsammans med Martin.
Låten i sig var kanske det finaste som sjungits på en Melodifestivalsscen någonsin.
Texten handlar om ett långvarigt förhållande där kvinnan efter 20 år vill bortse från snedsteg och fyllebråk och istället blicka fram, kanske inte 20 år till med så länge de själva lever. Allt är så perfekt skildrat och det var längesedan jag blev så berörd av en låt.
-Helt magiskt.
Tyvärr kom den inte högre än en sjundeplats i deltävlingen, vilket kanske skvallrade om att den var lite för bra för just det forumet.

-Varför valde du att skicka in låten till Melodifestivalen?
”Grejen var att jag inte gjorde det.
Jag skrev en text till en låt som Björn Olsson hade skrivit, sedan fick jag höra på omvägar att den skulle vara med i Melodifestivalen och att Anna skulle sjunga den. Så det var inget jag aktivt arbetat med att den skulle vara med där.
Jag tycker hon gör den väldigt bra och det var kul under den halvtimman det tog att skriva texten. Men det kändes helt surrealistiskt att låten skulle tävla i Melodifestivalen…”

En Magisk Tanke släpps den 11:e Mars.

Videon till Samma himlar :

Sommarvin :

Anna Järvinens framträdande av Porslin under Melodifestivalen:

Vad tyckte du?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
Skicka in din musik
Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Popmuzik Podcast

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla de musikinskick och förfrågningar vi får från våra Patreons. Som Patreon stöttar du bloggen samtidigt som du kan tipsa om nya låtar och artister att uppmärksamma.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. As a Patreon, you support Popmuzik while also being able to submit your songs to the blog.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011