Oskar Linnros har slutat jaga den perfekta poplåten och det är precis därför Det högsta ljud jag hört träffar så hårt. På sitt nya album låter han tystnaden, tvivlet och de trasiga relationerna ta större plats än de självklara refrängerna. Resultatet är ett album som känns både mörkare, ärligare och betydligt mer mänsklig än något han gjort tidigare.
Det är märkligt hur Oskar Linnros alltid lyckas låta som någon som står mitt i ett uppbrott från sig själv. På Det högsta ljud jag hört är det inte längre den där unga killen som springer genom ett neonblinkande Stockholm med hjärtat i halsgropen. Nu låter han snarare som någon som stannat upp mitt i natten, tittat sig i spegeln och undrat hur fan han hamnade här. Och det är också därför det här är hans starkaste album på väldigt länge.
Oskar Linnros har alltid varit bäst när han balanserat det storslagna mot det lilla. När autotunade refränger mött textrader som känns pinsamt nära. Här är den balansen nästan perfekt. Det finns något tröttare, tyngre och mer vuxet över uttrycket. Inte uppgivet, bara medvetet. Som att han slutat försöka skriva soundtrack till den snyggaste festen i stan och istället börjat skriva om vad som händer när festen är över och disken står kvar nästa morgon.
Produktionen är precis så minutiöst detaljerad som man förväntar sig av Linnros. Körerna svävar in och ut ur låtarna som gamla minnen, trummorna pulserar varmt och organiskt och syntharna ligger som ett dis över allting. Det är svensk soulpop som vågar vara både ful och vacker samtidigt. Ibland tänker man på Vilja bli-eran, ibland på modern gospel, ibland på den där speciella Stockholmspopen som Linnros själv varit med och uppfunnit.
Men det som verkligen gör att albumet träffar är texterna. När Linnros sjunger om frånvarande faderskap. Om skuld. Om att försöka vara vuxen utan att känna sig vuxen. Då finns det ett allvar här som hans tidigare skivor bara nosat på. Han romantiserar inte längre kaoset på samma sätt. Istället dissekerar han det. Det gör ont ibland. Särskilt i de lugnare stunderna där rösten nästan spricker av utmattning.
Samtidigt finns melodikänslan kvar. Herregud, vilken melodikänsla det fortfarande finns. Han kan fortfarande skriva refränger som känns som att de redan levt i ens kropp i flera år. Skillnaden nu är att han inte verkar lika intresserad av att göra hits av allt. Flera låtar får andas långsamt, ta omvägar, stanna kvar i obekväma känslor.
Det gör också att skivan ibland tappar tempo. Några spår flyter ihop i samma dämpade midnattsljus och man kan sakna lite mer musikalisk desperation. Lite mer smuts. Lite större risker. Men kanske är det också poängen. Det här är inte ett album som vill imponera direkt. Det vill krypa närmare. Och just därför fungerar det.
Det högsta ljud jag hört känns som ljudet av någon som slutat springa från sig själv. Ett album om att bli äldre utan att bli klar. Om relationer som fortsätter trots att de gått sönder lite. Om tystnader som säger mer än skrik.



