Törnrosdalens frihetssång är tagen från filmatiseringen av Astrid Lindgrens fantastiska bok Bröderna Lejonhjärta. Texten är skriven av Lindgren, medan musiken i originallåten är traditionell musik från 1200-talet, arrangerad av Björn Isfält.

Här har artisten Nathalie gjort en tolkning av låten och tar med sig denna visa in i 2000-talet. Arrangemanget är drömliknande och svävande. Stämningen sätts med vackra synthar och mjuk elgitarr, men även leksakspiano och vissling är del i arrangemanget.

Över det hela ligger Nathalies vackra röst som sjunger ut Astrids ord till en behaglig vaggvisa. Jag tyckte det blev riktigt fint och väldigt spännande att just välja denna låt för en cover. Det hör ju inte till vanligheten att en folk-barnvisa blir till drömliknande pop liksom.

Jag bad Nathalie berätta mer om sin tolkning vilket hon gör i denna intervju, som du kan läsa här nedanför.
Om du uppskattar att läsa intervjuer i bloggen och gillar att du dagligen kan upptäcka ny musik här, får får gärna stötta bloggen som Patreon. Du kan antingen bidra med 12 kr som Popmuzik Liker eller 32 kr som Popmuzik Lover. Då bloggen är en av de sista musikbloggar vi har i Sverige, samt att den inte har någon reklam eller rika finansiärer i ryggen betyder ditt stöd mycket. Tack.

Vi kan börja med Bröderna Lejonhjärta. På vilket sätt har berättelsen gjort ett avtryck på dig både som barn men också nu i vuxen ålder? 

Jag har alltid otroligt svårt att förklara och beskriva varför jag gillar saker, men jag slukade allt som var Astrid Lindgrenskt som barn, och i vuxen ålder återkommer jag alltid till de filmerna och karaktärerna – kanske för att söka lite trygghet ibland. Jag kan lätt starta Emil, Bullerbyn eller Lejonhjärta och låta det stå på i bakgrunden.

Vad var det som fick dig att spela in en tolkning av just Törnrosdalens frihetssång? 

Jag har tänkt på det i evigheter och tillslut bestämde jag mig väl bara för att det var dags! Den spelas ju under en kort passage i filmen, kameran sveper över målningar på stenväggen på Jussis värdshus Guldtuppen. Och så rider Jonatan och Skorpan i en brinnande solnedgång. Det är så fint! 

Arrangemanget har ju både synthar och leksaksinstrument. Hur arbetade du fram arrangemanget av låten? 

Jag la massor av reverbiga gitarrer och sång – tror jag är i någon sån fas – och sen hörde jag av mig till min kompis Malte During som är en fantastiskt lekfull musiker! När han skickade spåren hade han lagt dragspel, flöjter, leksakspiano, nyckelharpa och massa annat! Mot slutet av låten har jag klippt och klistrat ihop hans grejer, för jag ville att det skulle kännas större och nästan brista.

Pressbild

Astrid Lindgrens filmer har ju gett oss en fin låtskatt under åren. Finns det någon mer låt i samlingen som du skulle vilja tolka? 

JA! En! Men jag vet inte om jag vågar säga? Får man vara så snål? 

Haha, ja det får du. Ser fram emot att höra vilken det blev längre fram!
Men berätta lite mer om dig själv. Hur kom musiken in i ditt liv och när kände du att det var något du ville utveckla och satsa på? 

Har alltid lyssnat supermycket på musik och min mamma skjutsade runt mig på flera barnkörläger när jag var liten! (Tror hon gjorde det även för sin egen skull, hon tyckte mycket om att träffa nytt folk.) Tyvärr finns väl också någon fruktansvärd video från någon jul när jag står i vardagsrummet och sjunger i leksaksmikrofon – men det hör väl till! För några år sen släppte jag min debutsingel och sen har jag väl bara mer och mer velat hålla på med musikeriet, och så sa jag upp mig från ett jobb och då blev det så. Ibland vill jag satsa mer och ibland vill jag göra helt andra saker. Men när det är roligt – då är det så vansinnigt jävla roligt!

Vilka artister har inspirerat dig mycket genom åren och på vilket sätt? 

Jag är ju besatt av text! Formuleringar! Metaforer! Det inspirerar mig. Här vill jag verkligen hylla två musiker som också är mina kompisar: Emma Burström och Mattis Grusell Ngoma!

Du har låtit William Spetz och Philomène Grandin läsa in dina texter som dikter. Hur kom den idén till att läsa in texterna och hur blev det just William och Philomène som läste in dem? -Väldigt snyggt gjort måste jag påpeka. 

Så roligt att du tycker om det! Jag såg att Tommy Körberg hade läst in Markus Krunegårds album och kände direkt att jag ville härma det. (För det går ju inte att komma undan med att det är härm!) Känns som ett fint sätt att ge texterna ny skepnad. Men jag kunde inte välja bara en person, jag ville liksom involvera fler röster. Tycker mycket om både William och Philomène och frågade om de kunde tänka sig att vara med på projektet. Det har blivit råfint! Längtar tills hela EP:n är inläst!

Hur brukar du arbeta fram dina dina låtar? Är det just som dikter i första hand eller som låtar som sedan läs in i texter? 

Det är nog lite 50/50! Om det börjar med texten så kan det komma ur ett samtal jag har med någon eller en bok jag läser. Då skyndar jag mig att skriva ner det. Om det är en melodi som slår till i skallen är det brått att spela in den i röstmemon innan den faller bort!

Du släppte EP:n Allt du gjort för mig är större än alla städer i våras, där du berättar att du avhandlar ett turbulent decennium där tre familjemedlemmar gått bort. Hur har det varit att behandla sorg genom låtskrivande för dig och hur personlig kan man vara utan att det kommer för när en själv, eller är det också del av processen att faktiskt vara öppen med det man känner?

Sorgen är svår men att formulera den i musik är enkel, det har hjälpt mig. Ibland känner jag att jag kanske sagt för mycket – och andra gånger för lite. Det är så himla snårigt! Jag är glad att EP:n finns och att folk vill lyssna på min musik, men jag är också ledsen för allt som hänt. 

Vad händer för dig nu under hösten?

Jag ska supporta Den Svenska Björnstammen under tre datum i höst! 4, 11 och 12 oktober! Och kanske spela in ny musik, men jag har så uselt inspelnings- och studiosjälvförtroende så det är en lång väg till start! 

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011