Facebook Twitter Instagram YouTube RSS
    Facebook Twitter Instagram RSS YouTube
    PopmuzikPopmuzik
    • Blogg
      • Club
      • Cover
      • Disco
      • Debut
      • Electro
      • Göteborg
      • HBTQ
      • House
      • Indie
      • Intervju
      • Melodifestival
      • Nostalgi
      • Pop
      • Popfavoriter
      • Recensioner
      • R&B
      • Synth
      • Tankar
      • Videor
    • Popcast
    • Konsertkalender
    • Skicka in musik
      • Pressbilder + Pressrelease
      • PR-hjälp
      • Info
      • Integritetsinformation
    PopmuzikPopmuzik

    Mina tankar om Melodifestivalen 2021 – Finalen

    krönika 14 mars, 2021By Johan Alexed
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    ”Patreon”

    Efter sex veckors Melodifestivals-berg- och dalbana är vi nu äntligen i mål. Tusse tog hem sångfågeln som på plats skänktes över av kvällens trea The Mamas.

    Egentligen finns inte så mycket att säga om vinsten. Tusse var den mest värdiga vinnaren av finalens akter och med röstrekord i ryggen fick tittarna den vinnare de ville ha. Han levererade och hade en bra låt. Inte låten som sticker ut på det sätt som de senaste vinnarna i Eurovision Song Contest gjort. Men vi är inte landet som skickar avantgarde pop eller avskalat och svårt. Vi skickar (oftast) bra radiolåtar, för det är det vi är bäst på. Vi kommer med andra ord att skicka en låt som vi kan vara stolta över. Den skulle absolut kunna gå riktigt bra i Eurovision Song Contest, om folk fastnar för Tusse överlag. Den skulle också kunna gå bra, men jag tror absolut inte att den kommer tokfloppa. På papperet säger jag att vi har en topp 10-placering.

    Nu får Eurovision-folket ändå en gripande och intressant back story till Tusse vilket de säkert kan spinna vidare på. Det är ju den typen av berättelser som Eurovision så oftast går igång på. Sedan skvallrar ju Tusses övertag från den internationella juryn att han ändå har något som borde göra att han funkar även ute i stugorna i Europa.

    Programmet då?
    Det har ju som sagt varit en enda lång berg- och dalbana i sex veckor. Toppar och dalar. Där den gemensamma nämnaren varit att det inte funnits någon gemensam nämnare, utan sex helt olika och näst intill fristående program.
    Den enda gemensamma nämnaren programmen haft har varit Christer Björkman som ena stunden tagit en tillbakadragen roll som tävlingsledare, vilket passat honom perfekt. Medan han i nästa stund tagit över sändningen och velat få hela programmet att handla om honom där artisterna är någon from av pausunderhållning medan SVT ska hylla honom likt en kommunistsik diktator vinkandes vid en militärparad.
    Det har varit så enormt konstigt och eftersmaken i munnen har varit långt ifrån god vill jag lova.

    Under kvällens avsnitt tyckte jag dock att pausnumret till Björkman var perfekt balanserat med självdistans, minnen och hyllning. Det går inte att förneka att Björkman gjort något otroligt bra för programmet Melodifestivalen under 20 år och det ska ha definitivt ha all heder för. Då blev detta härliga nummer tillsammans med Måns Zelmerlöw precis det jag behövde för att känna att SVT och Björkman byggt på sitt förtroendekapital igen.

    Det var också det inslaget i programmet som på något sätt stod ut. Själv tyckte jag manuset var ganska platt under kvällen. Måns Zelmerlöw och Shima Niavarani var ett trevligt värdpar, absolut. Men det var långt ifrån tempot som Anis Don Demina och Oscar Zia hade i sitt avsnitt, eller humorn som Per Andersson och Pernilla Wahlgren utstrålade i sitt.
    På det hela blev det några skratt och leenden. Men det är lite det mista man begär skulle jag säga. Så inte helt såld på hur kvällen lyftes fram. Inte dåligt, men mest ett enda stort ”meh”.

    Som sagt. Vi är i mål. Den sista Melodifestivalen i eran Björkman. Nästa år blir det med andra ord nytt, men troligen väldigt mycket samma. Konceptet känns onödigt att ändra på. För min del får man gärna skrota andra chansen och istället ta med tre låtar från varje deltävling till finalen.
    Näst steg vore att se till att ännu fler av artisterna är oberoende och inte ligger på eller distribueras av de stora bolagen. Då hade public service gjort public service på riktigt. Med det hade Melodifestivalen inte bara varit ett sätt att med skattepengar putsa till storbolagens bokslut, utan de skulle kunna lyfta fram nya begåvningar som annars kanske inte haft möjligheten att nå ut så brett. Visst, i grunden är det en musiktävling och med det behövs bra låtar på 180 sekunder före en bra oberoende artist (men gärna en kombination). Men med tanke på hur många starka poplåtar som dagligen skickas till denna blogg, tror jag definitivt att det finns underlag för fler av dem att även synas i Melodifestivalen.
    Vi kan ju hoppas att programmet vågar gå mer åt det hållet i alla fall…

    Men vi får ta ett krig åt gången. Nu hejar vi på Tusse i Rotterdam den 22:a Maj.

    ”Patreon”

    Vad tyckte du?
    Like
    Love
    Care
    Wow
    Previous ArticleGalaxy Family – To be alone
    Next Article Lust For Love – Not a Movie
    Johan Alexed
    • Website

    Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i allmänhet och husgudarna är inga mindre än Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt jag vill lyssna på mer än en gång.

    Poptips

    krönika

    Mina tankar om Melodifestivalen 2021 – Deltävling 4

    krönika

    Mina tankar om Melodifestivalen 2021 – Delfinal 2

    krönika

    Mina tankar om Melodifestivalen 2021 – Delfinal 1

    krönika

    Glöm Melodifestivalsturnén 2021

    Mest besökta inläggen just nu
    • De bästa låtarna från 90-talet
      De bästa låtarna från 90-talet
    • De bästa låtarna från 70-talet (Spellista)
      De bästa låtarna från 70-talet (Spellista)
    • De bästa låtarna från 80-talet (Spellista)
      De bästa låtarna från 80-talet (Spellista)
    • Favoritlåtarna med svenska artister 2020
      Favoritlåtarna med svenska artister 2020
    • John Haage + -Alow - Force it
      John Haage + -Alow - Force it
    • Mest spelade låtarna i Sverige och Globalt 2021
      Mest spelade låtarna i Sverige och Globalt 2021
    • Popmuziks Popfavoriter – vecka 26
      Popmuziks Popfavoriter – vecka 26
    • The Montagu - Killing Time
      The Montagu - Killing Time
    • Gabriel Bendel - EP
      Gabriel Bendel - EP
    • Black Light White Light - The Admirer
      Black Light White Light - The Admirer


    Följ bloggens spellistor
    Popmuzik på Twitter
    Mina tweets
    Popmuzik på Instagram
    • Instagram Image
    • Instagram Image
    • Instagram Image
    • Instagram Image
    • Instagram Image
    • Instagram Image

    Följ oss på Insta


    Buy me a coffee
    Skicka musik till Popmuzik

    Jag har valt Patreon som plattform för den som vill stötta eller skicka musik till bloggen.
    Som Patreon hjälper du bloggen att överleva samtidigt som du kan tipsa om nya låtar och artister att uppmärksamma. Det är bara de inskick som kommer från Patreons som vi garanterat lyssnar på och återkopplar om.
    Välj bara vilken nivå utifrån hur regelbundet du planerar att skicka musik till bloggen eller hur mycket du vill stötta.
    Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här.

    Du som Patreon gör det möjligt för bloggen att fortsätta lyfta fram bra och spännande artister och deras musik.

    Tack för att du väljer att bli Patreon-medlem.

    Become a Patron!
    Send music to Popmuzik

    I have chosen Patreon as a platform for those who want to support or send music to the blog.
    As a Patreon, you help the blog survive while you can submit new songs and artists to discover. It is only the submissions that come from Patreons that we guarantee we will to listen to and give feedback on.
    Just choose which level based on how regularly you plan to submit music to the blog or how much you wish to support.
    You can read more about the blog's Patreon here.

    You as Patreon make it possible for the blog to continue to highlight great songs and exciting artists.

    Thank you for choosing to become a Patreon member.

    Become a Patron!
    Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
    Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
    Facebook Twitter Instagram YouTube RSS
    Musikinspiration från Göteborg sedan 2011.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.