Den danske sångaren och producenten Alex Vargas släppte nyligen sitt debutalbum Cohere som bland annat innehåller singlarna Inclosure, 7 Sins och Higher Love som även användes i Diesels globala kampanj Make love not walls som regisserades av David LaChapelle.
-Jag tror att låten passade deras budskap, vilket gjorde att de valde just den i reklamen, berättar Alex när vi pratas vid över telefon för en vecka sedan.

Första gången jag hörde Alex var på låten Blue Sky Action med trance-trion Above & Beyond som jag verkligen älskar.
-De skulle göra några akustiska spelningar och behövde en manlig sångare. Deras producent Bob Bradley är en gammal vän till mig så han bad mig göra en audition för dem och de gillade vad de hörde. Det hela slutade med att vi samarbetade på en knippe låtar på albumet We Are All We Need. Men när de sedan skulle ut på världsturné fick jag tyvärr avböja för då började jag få rullning på mina egna låtar.

Brukar du gå på klubb eller gillar du klubbmusik?

-Egentligen inte, haha. Men detta var ett bra tillfälle att jobba med duktiga producenter.


Alex musiksmak grundades i bland annat Michael Jackson när han växte upp, som sedan övergick till mer souliga artister så som Aretha Franklin, Steve Wonder och Sam Cooke. Soulen lyser även tydligt igenom på hans låtar på albumet.

Strax efter han släppte EP:n Giving Up The Ghost i början av 2016 började Alex arbeta på det som skulle bli Cohere.
-Jag började skriva en massa låtar i samband med att EP:n kom ut och efter några månader kändes det som det var just ett album som jag höll på med.

Alex jobbade tillsammans med Tommy Sheen som var med och skrev mycket av materialet på albumet med honom. Men även Christian Langdon var delaktig och medproducent samt mixare på skivan.

När började du själv producera musik?

-Jag började nog känna på det för fyra år sedan. Sedan dröjde det till ett, ett och ett halvt år sedan innan jag kände att jag kunde få det att låta så som jag ville att det skulle låta.

Älskar föresten designen på omslaget. Hur kom det till?

-Det är gjort av Magnus Packness, som är creative director på Copenhagen Music. Han har även gjort omslaget till mina singlar och EP:n, så jag ville hålla samma känsla även på albumet.
När vi skulle plåta omslaget kom jag till studion och var där i max en timma. Jag stod nog framför kameran i 15 minuter innan han tittade på bilderna och sa att han hade det han behövde. Sedan kunde jag tvätta av mig den vita färgen och åka därifrån.
Magnus hade en tydlig bild av hur omslaget skulle se ut, vilket jag tycker är otroligt imponerande.

Just nu är Alex på en turné som sparkades igång i Malmö för ett par veckor sedan. Sedan blir det en kort paus innan festivalsäsongen börjar med allt vad det innebär.
Alex berättar dock att han ser fram emot att få börja fila på nytt material.
-Nu har jag friheten att testa mig fram utan att någon förväntar sig något nytt, så det ska bli skönt att bara få leka.




Alex Vargas
@Facebook

About Author

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik och husgudarna heter inte helt överraskande Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt jag vill lyssna på mer än en gång. Här kan du skicka e-post till mig.

Comments are closed.