Ibland hör man en låt och världen bara stannar till. Oftast är det på grund av att texten är så stark och låten i sig är så vacker att den liksom borrar sig in i hjärtat på en. Just så var det när jag hörde Like a Funeral med Erik Jonasson första gången. Avskalad, mörk och vacker där Eriks röst nästan spricker när han berättar om slutet på en relation.
”Låten handlar om ett förhållande som jar var i för längesedan. Vi hade gjort slut och kom tillbaka till varandra ganska många gånger. Jag skrev låten efter att det var slut för sista gången.”

-Var det ett såpass jobbigt avsked, i och med att du jämför med en begravning?

”Just då var det nog det. Sedan är det alltid bra att överdriva mycket i låtar. Att det ska kännas starkt som att man antingen älskar eller hatar något och inte bara sjunger neutralt.”

Erik kom in på sin musikbana efter att hans storebror spelat gitarr och han ville väl ta efter honom mins han.
”Jag spelade gitarr i ett postpunkband och hade inte sjungit officiellt tidigare. Men i slutet på gymnasiet började jag skriva låtar på egen hand. Sedan tröttnade jag på elgitarren och alla effekter och började istället spela mer akustiskt.”

Eriks musik är bland annat mycket inspirerad av filmmusik. Något som man absolut kan förstå när man hör de snygga stråkarna och arrangemanget i låten. På låten fick han dock hjälp av kompisar till honom och Love Sivik som han gör musiken tillsammans med.
”Det har varit en begränsning för mig att jag inte kan spela stråkinstrument. Men jag har börjat lära mig spela fiol, men det går väldigt långsamt framåt.”

-Vilka filmmusikstycken gillar du?

”Det är mest enstaka låtar, men jag har lyssnat mycket på en isländska kompositör som heter Ólafur Arnalds . Sedan älskar jag Time av Hans Zimmer från Inception -soundtracket och mycket klassiskt så som Nils Frahm .”

Foto: Angelique Johner

Foto: Angelique Johner

Att Eriks musik är filmisk och även passar i film bevisades när hans singel nyligen användes i en scen av serien The Vampire Diaries . Stort för vilken svensk musiker som helst att användas i amerikanska serier på det viset, och en bra språngbräda på karriären.
Men det är inte bara filmmusik som Erik hämtar sin inspiration ifrån.
”Jag började spela plockkomp på gitarren efter att jag sett Anna Ternheim . Visst det är ingen ovanligt sätt att spela på, men för mig var det nytt. Sedan artister som Jose Gonzales , Elliot Smith och Regina Spector .”

-Har du någon speciell favoritlåt?

”Då skulle jag säga Youth med Daughter .”

Vi kommer in på just låtar som man kan gråta till. Låtar som förstärker känslan av att vara nere. Lite av den typen av låtar Erik gör.
”Det är den typen av låtar som jag tycker är starkast. Det finns inte så många glada låtar som är bra på det sättet utan det är den ledsamma känslan om är starkast. Som just Youth som jag nytt nämnde eller Heartbeat med José Gonzales eller Fix you med Coldplay .”

Erik jobbar just nu på nya låtar i studion här hemma i Göteborg. Planen är att han ska följa upp debutsingeln med en ny låt i sommar.

-Kommer nästa låt att gå i samma anda som denna?

”Ja, det skulle jag säga. Den har samma uppbyggnad där sången går från lågt till falsett vilket jag tycker är en bra dynamik. Sedan har den annan instrumentation.”

Du kan lyssna på Like a funeral här:

Erik Jonasson
@Facebook

About Author

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik och husgudarna heter inte helt överraskande Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt jag vill lyssna på mer än en gång. Här kan du skicka e-post till mig.

Comments are closed.